tirsdag 2. august 2011

Landskapsarkitektens hage


Noen som ønsker seg tips og inspirasjon til uteområdet?
Jeg har ikke noe særlig uteområde å snakke om, men håper selvfølgelig å få det en gang.
(gud, som hun marmer om det..!) ;)

Dette er en landskapsarkitekt egen lille hage. Kanskje verdt en kikk?
Over: leseplass/ kaffekrok under tak. Smart med gjennomsiktig tak for maks lys.

Koselig inngangsparti til hagen.


Sitteplass ved bålpanne. Kan sikkert nytes langt ut over høsten.
Pledd, godjakka og en kopp kakao, eller bikini og en liten paraplydrink! :)

Gressfuger mellom steinflisene skaper fine linjer.
Det har de brukt som effekt i uteområdet i innlegget her også.
Fin blanding av hekk, busker og stauder over her, syns jeg.



Tror forresten jeg ville valgt en annen farge på huset. 
Dette ble veldig mørkt, synes du ikke?


Må være deilig å sitte omkranset av alle vekstene her, og nyte et måltid sammen.
Alltid fint å ha noen vekster også i krukker. Da er de lette å flytte rundt på.
Og kan pynte opp selv på treplattingen.



Allium og syrenblomster er fine fargeklatter i alt det grønne.



Her er det også blitt plass til sykkelstativ med tak over.

Kanskje ikke de flotteste "wow-bildene" jeg har vist på bloggen, dette. Men det viktigste er vel at der er god atmosfære i hagen, er det ikke? 

Etter det jeg skjønner, er det fint om man kan planlegge hele uterommet under ett, slik at man sørger for ulike "soner" og at flere ulike behov blir dekt - samtidig som det får en "visuell helhet", tenker jeg.  :)

Jeg tenker at en helt ideell hage må kunne dekke behovene for:
Privatliv, hvile, å kunne spise ute, leke/bevege seg, praktisk oppbevaring, utsikt/lys, og selvfølgelig ha en god plan for plassering av blomster, busker og trær som passer til klimaet og gir liv til hagen hele sommeren.
Og så spørs det hvor mye vedlikehold den krever - om man har lyst til å ha hage som hobby eller ei..
Kanskje kan man til og med få til at den ser fint ut resten av året også?

Som du ser under, er ikke det store hagen dette, men vel planlagt, ser det ut som. Ikke sant?

Kilde Bo bedre dk. 


Translation:
This is the yard of a landscape architect. Probably not the fanciest of gardens, but it gives me a good feeling. It seems like a good idea to plan your outside space all at the same time - and divide it into zones, with different funcitions. I don't have much outdoor space to speak of, so I'm just trying to get into the thinking. And one day hopefully be able to put some action behind all this thinking. :). Fingers crossed!


I neste innlegg
lufter et lite problem med dere

7 kommentarer:

  1. For en nydelig hage! Flotte linjer og forskjellige rom.

    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  2. Likte veldig godt overbygget med gjennomsiktig tak!!den idden tar jeg med meg videre...Vi kunne trengt et overbygg til sykler ++ uten av det stjeler Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  3. Superfint och inspirerande. Kram J

    SvarSlett
  4. Hej Mange tak for din besked på min blok, sikke dog en fin have du har. ha en dejlig dag.
    klem

    SvarSlett
  5. Hei!
    Flott hage, men enig i at husfargen gjorde den litt mørk.
    Skal til Stavanger i helgen, faktisk for første gang. Tips til fine butikker?

    SvarSlett
  6. takk for hilsner :)

    Rita - jeg bor nok ikke i Stavanger, men en god del lengre nord, så jeg har nok ikke de beste tipsene.
    Avdelingen-bloggen har helt sikkert noen fine tips å komme med!
    god tur og god fornøyelse!!
    :)

    SvarSlett
  7. Hei på deg ;). Takk for kommentar hos meg ;). Jeg trakk putetrekket på søndag - og det skal sendes til Toten - tror jeg det var ;). Klem

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...