søndag 7. august 2011

Bli med å lage Hele Norges manifest

Velkommen tilbake alle som har vært borte på ferie. Ingen har vel unngått å få med seg hva som skjedde i landet vårt 22. juli?


22. juli har rystet Norge ved røttene. Det har rørt ved oss alle - vekket tanker og følelser og skapt et engasjement, en bevegelse av medfølelse og en oppfordring til samhold og nestekjærlighet. Jeg er glad for at det grufulle som skjedde den dagen, om ikke annet har skapt slike gode ringvirkninger.



Are Kalvø har laget sitt motsvar til B Breiviks forkvaklede manifest i sin faste spalte i Aftenposten. Det er i motsetning til det andre virkelig herlig lesning. Han har spurt folk om
hva vi liker med samfunnet Norge?

Her er et lite utdrag av svarene han har fått:
  • Stemmerett
  • den lange ferien
  • At bussjåførene hilser med hånda når de møter en anna buss
  • At det er ok å være homo
  • At det farligste på hytta er hoggorm
  • Turister
  • Frisk luft
  • At vi tror vi kan bli bedre mennesker av å gå fort på ski
  • Kulturstøtte
  • At frossenpizza er blitt en nasjonalrett
  • At hjerta er større enn vettet


Ting vi liker ved samfunnet vårt



Jeg blir glad og stolt og full av flir over å lese sånt. Og JEG har lyst til å følge opp tankegangen med en ny Utfordring her på bloggen:

Vær med å lage innlegg og del dine tanker om 
hva som er godt med landet vi bor i. 

Det kan være én ting, eller ei liste med mange.

Svar direkte i kommentarfeltet, eller legg ved lenke til innlegget ditt under her og vær med å spre godhet,  takknemlighet og positive tanker.
Veldig kjekt om du vil spre ordet om utfordringen også. Lag eget bilde eller bruk "knappen" under her.

Utfordringen varer til 30. september.
Da trekkes en tilfeldig "vinner" som for en påskjønnelse i posten.

En glede delt er en glede doblet!


Grafisk support:
ps - jeg er ikke av disse superbloggerne som serverer lekre grafiske kreasjoner. Noen som har lyst å lage en "knapp" / logo til utfordringen? Send gjerne forslag til apenthus@gmail.com.

PS
Jeg har visst bomma litt på når lenkedelingen skal starte. Men slikt tar jo gjerne litt tid uansett.
Fra i morgen kl. seks kan man hekte på lenker til egne innlegg for de som vil være med å lage.
Og legge igjen kommentarer under her, kan alle gjøre, når som helst! :)

----

Translation:
Come join and share your thougts of what you appreciate with the society you live in. Nationality is unimportant. Let's focus on all the good stuff in our lives and in our communities!
Make your own post and leave a link below. 

The challenge is open untill September 30th. One contender will be picked by random and given a surprise. Thank you for sharing your appreciation for the good things in Life!




I neste innlegg
nytt til sofakroken

Oppdatering 5. sep.
Denne utfordringa syns jeg var en god ide, og i følge lesertallene, er det mange som har lest dette innlegget. Men dessverre ikke så mange som tok utfordringen og la igjen et svar. Jeg avslutter dermed "kampanjen", og sender, som lovet, en liten oppmerksomhet til en av bidragsyterne. Frk Kastås kan vente seg en liten overraskelse i posten.
Så får vi håpe på bedre oppslutning neste gang.
-- --

9 kommentarer:

  1. Selv om jeg ikke er norsk, bare bor her, elsker jeg Norge. Her er min liste:
    1) rene veier
    2) fjordene
    3) naturen
    4) alkohollovene
    5) betale høye skatt slik at jeg betaler lite hos legen

    SvarSlett
  2. Skal prøve å få med meg denne, for dette likte jeg! Måtte smile av svarene :) Tror det kan komme mange fine svar!
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  3. Det som er fint med Norge:
    at vi alle ble rammet
    at vi gråter for mennesker vi ikke kjente
    at vi står sammen, sterkere enn før
    at vi har en positiv grunnholdning
    at vi har dugnadsånd og ståpåvilje
    at vi sier hei til naboen
    at vi har en fin natur
    at vi har fine menn.. ;)
    at vi har humor
    at vi (stort sett) kan føle oss trygge
    pluss mye mer...

    SvarSlett
  4. hei og takk for besøk på bloggen vår smakenavmojo.blogspot.com !

    du må gjerne bruke bildene av flisene våre. en vakker dag skal vi også legge ut bilder av de ferdige badene...men det var dette med den siste finishen da...

    ha en fin dag!

    med hilsen mojo som skal ta seg en tur på åpent hus før dagen er omme

    SvarSlett
  5. Det beste med det norske samfunnet er at det er lovfesta at alle skal ha tak over hovudet, alle skal ha hjelp til mat dersom du ikkje har pengar til det, ingen skal fryse og alle har rett på medisinsk hjelp uten å ruinere seg.

    Så har vi demokrati, skule og butikkane er stengt søndagane. Alkohol og tobakk er dyrt i tillegg til at vi har monopol. Alt dette likar eg.

    Norge som land: Fjell, fjord og god mat ;-)

    SvarSlett
  6. Hmm, hva er det aller beste?.... Etter å ha reist mye rundt om i verden, må jeg si at det beste i Norge er at ting funker. Vi er trygge, og vi får det vi trenger.

    SvarSlett
  7. Uten blogg, men fast leser her:)

    Det beste med vårt samfunn er
    *At vi alle har rettigheter
    *At vi tar vare på de som er avhengig av hjelp, men at også de kan velge om de vil ha hjelp
    *At vi har ordnede forhold i arbeidslivet, slik at de som jobber døgnet rundt stort sett har valgt det selv

    Listen kunne blitt lang, og den ville i stor grad hatt noe med nettopp valg å gjøre. Så kanskje jeg kan oppsummere med å si at det er valgfriheten jeg setter størst pris på. En valgfrihet som ikke innebærer at man kan velge og vrake, men som betyr at man innenfor våre forutsetninger har muligeter dersom vi velger å gripe dem.

    Elisabeth:)

    SvarSlett
  8. Jeg legger inn link til et innlegg fra 2010, jeg, som nettopp har fokus på noe av det vi har å være takknmlig for her i vårt lille land.

    SvarSlett
  9. Hei, jeg legger inn et gammelt innlegg på nytt som jeg publiserte i januar 2010. http://lilliathome.blogspot.com/2010/01/mitt-lille-land.html

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...