torsdag 11. august 2011

Elegant stol




Den lille saltkringla, spesielt vanlig som snacks i USA, (hos oss kan den vel forklares med saltstenger) -
ja, det var inspirasjonen for Cherner som har laget denne stolen. Pretzel chair er navnet. Og jeg digger den! :=

Lekker og svungen - enkel og elegant. Form og funksjon i fokus (yes - me like) Og nakent treverk.
I dag vil jeg nyte noen bilder av Norman Cherners Pretzel stol.
Stolen ble først utformet i 1958, og er nå satt i produksjon igjen. 












Denne siste er ikke den opprinnelige, men en nyere og høyere versjon.
Denne kringlestolen er for meg i "designliga" med Arne Jacobsens og Hans Wegners stoler.




Liker du den?


Translation:
Originally introduced in 1958, the iconic molded plywood armchair by Norman Cherner is found in collections worldwide. Reissued in detail from the original drawings and molds, the armchair elegantly combines a unique molded plywood shell of tapering thickness, a solid bent wood arm and a laminated wood base. I love the simple lines and how form and function is left to shine in their splendor! ;) Do you like it?


I neste innlegg
stort spørsmål til mine kolleger og lesere

10 kommentarer:

  1. Jag älskar den!! :)
    Ha en fin afton,
    Ulrika

    SvarSlett
  2. Hei Åpent hus.
    Du spurte meg om putene. Dekoren er feste med at du stryker en print på putene. Putene tåler vask på 40 °. Men hvis de blir vasket ofte så tror jeg at dekoren blir litt blass. har vasket puter med slik trykk og det har gått bra. Men somsagt jeg har ikke vasket dem flere ganger.

    :) galsystue

    SvarSlett
  3. Den var jammen meg stilig du :) Likte spesielt godt den versjonen med orangemønstret stoff :))
    Gulvteppet på det øverste bildet var skikkelig snasent ;)
    Ha en koselig kveld :)
    Klæm Guri

    SvarSlett
  4. For en flott stol!
    Ser nesten ut som den danser :P

    SvarSlett
  5. Liker? Seriøst ELSKER formen.. Så enkel og allikevel så spennende!! har aldri sett den før.. Nå kommer jeg til å drømme om den;)

    SvarSlett
  6. Hej Hej!

    Kul att du följer min blogg! Nu följer jag din också ;-)

    Jag älskar den där stolen! Den fanns på hotellet där vi bodde i Stockholm!!

    Ha en bra kväll!

    Loves from blackbirdstyle.blogspot.com

    SvarSlett
  7. Super flot stol, og sikke et fantastisk sneker arbejde der ligger bag stolen. Ha en dejlig dag.

    SvarSlett
  8. Vet du, jeg likte ikke den med armlener... versjonen uten var fin, etter min smak. :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...