søndag 14. februar 2010

Hos Åpent hus-barna

God søndag, alle! :) Vi har så langt hatt en deilig morsdag/valentinsdag og fastelavenssøndag her i Åpent hus. Rolig morgen med tassing rundt i pysjen, utkledning, kakeselskap og spilling. Mor og far har rukket to runder med kaffi også. Og utenfor er det gnistrende februarsol over den magiske fjordtåka. Håper alle har en fin søndag.

For litt siden lagde jeg et innlegg med en samling inspirasjon til ulike oppbevaringsløsninger for barneleker. Her er Åpent-hus barnas ene oppbevaringsløsning.


Når nybygget med familiestue og barnerom skulle innredes for tre år siden, valgte jeg å få laget benker som skulle fungere både som sitteplasser og oppbevaringssted for leker. Det gjorde jeg fordi jeg hadde en ide som ikke lot seg realisere med ferdiglaga deler. (Ikke her vi bor i alle fall) Men som sagt tidligere: å få laga selv er gjerne ikke så mye dyrere eller mer innvikla - (så lenge man vet hva man vil ha!) ;).


Å få lekene opp i riktig "arbeidshøyde" var en av tanke med det hele. Med benker i denne høyden kan barna fint enten stå eller sitte på barnestol inntil. Selv min "langelirik" av en 5-åring på 122 :) Jeg ser at de lekene som får plass på benken, er de de lettest blir frista til å leke med. Så benken fungerer på en måte som "utstillingsplass".

Skulle de ønske et mykt sted å sitte, er her plass til mange på samme sted. Foreløpig er der sittepute kun på ene benken, men jeg fikk laget to, slik at de kan endre bruk til hovedsaklig sittemøbler etterhvert som barna blir større.


Jeg valgte lerretsstoff i ntaurfarge på madrasstrekket, for å hente opp igjen farger fra gardinene og storebrors sengeteppe. En slik farge tenker jeg er både tidløs og kjønnsnøytral. Der er nok av andre farger som får sette sitt preg på barnerommet.

En annen tanke med benkene, var å utnytte plassen under til oppbevaring. Slik blir lekene lett tilgjengelige for juniorene. Egentlig burde der være fire "bur" under, ikke tre, slik som det ble. Men slikt er lettere å se i etterkant.


Kassene er passe store til å sortere leker i. Hver kasse inneholder en type leker, og ungene er godt kjent med "hva som går hvor" når de er på leting etter noe, eller det er ryddetid. Så skilt eller bilder som forteller innholdet i hver kasse har vi ikke sett behovet for hos oss. Kassene er rimelige trekasser som jeg har malt hvite og utstyrt med hjul. Dermed er de enkle å flytte rundt og få på plass for småttiser.


Som dere ser, det er ingenting sterilt med dette barnerommet, selv om rammene er nøytrale! :)
Benkene er solide og tåler "hard bruk". De er frittstående, ikke festet til veggen. Så når lillesøster flytter ut av grindsenga si til sommeren, kan rommet ommøbleres og benkene få ny plassering, kanskje. Men for nå får de stå i hjørnet her, inntil hverandre. Store og små er såre fornøyd med løsningen. :)


I morgen 
skal jeg prøve å lage et innlegg om en ny teppe-fascinasjon.

13 kommentarer:

  1. Så smarte og pene løsninger! Ordentlig gjennomtenkt og flott. Angående interiørmagasiner er jeg helt enig med deg, det er vanskelig å finne et som alltid passer perfekt, derfor kjøper jeg som regel korte abonnementer(denne gangen ble det faktisk for et år). Og jeg skal innrømme at selv om jeg får et i posten, skjer det at et i hyllene på butikken frister så mye at jeg må kjøpe det og;) Kafeoppgaven gikk veldig bra, fikk veldig gode tilbakemeldinger:) Får ingen karakter nå, men antakelig kommer den i mappeinnlevering til eksamen, så da blir det karakter... spennende. Takk for at du spurte:) Ha en fortsatt flott valentines, morsdag og fastelavenssøndag!

    SvarSlett
  2. Sitter her å måper. Så gjennomført, praktisk og riktig rom for barna! Takk for at du deler dette med oss:-) Ønsker deg en god valentinesdag, morsdag og fastelavensdag. Klem fra meg.

    SvarSlett
  3. For et fantastisk lekkert og praktisk lekerom! Her har du virkelig klart å forene ungenes behov for lek og utforldelse med behovet for system, orden og estetikk. Me like!

    SvarSlett
  4. kjempefint barnerom!Gjennom ført, varmt, praktisk og mange fine farger.Blogges imorgen:)

    SvarSlett
  5. For et flott rom, til inspirasjon for oss andre :) Hvor høye er benkene og er du fornøyd med den høyden?

    Fin blogg!

    SvarSlett
  6. Kjempefint lekerom!!! Takk for at du viser slike insprerende bilder!:)
    Vi har også lekerom i huset - noe jeg er utrolig fornøyd med! Tror det må være det mest kommenterte rommet blant folk som er på besøk her. Men det kommer av at det er så praktisk og ligger vegg-i-vegg med stua og dermed er i bruk hele tiden.
    Desverre har det ikke blitt fullt så kreativt og spennende som jeg hadde planer om.
    Det ble liksom så mange rom som skulle innredes på en gang. Og verken tiden, lommeboka eller kreativiteten har strukket helt til:)
    Så derfor var det veldig gøy å lese dette innlegget! Like utrolig godt oppbevaringsløsningen din! Tror vi også kunne fått plass til noe slikt! Og så gøy å bruke toppen til utstilling av legobygninger:)
    Må bare spørre hvor du har fått tak i trekassene? Jeg har nemlig vært på jakt etter slike en god stund:)

    Ha en riktig fin kveld!
    Klem!

    SvarSlett
  7. Så utrolig flott rom med kjekke løsninger!
    Kreativt!

    Gleder meg til det er min tur til å begynne å tenke på innredning av lekerom og barnerom, hihi ;)

    Og tusen tusen takk for kommentar på siden min :)

    Ha en herlig dag!

    SvarSlett
  8. Hei. I tilfelle det er flere som lurer svarer jeg her inne: Benkene jeg fikk laga er 42 cm høye. sitteputa oppå er 8 cm (når ingen sitter på den). Benken er 48 cm dyp, så her blir det plass til mange leker og mye leking. :)

    Trekassene under er faktisk fra "gamle" Liedl - et lite funn. Men jeg har brukt en del tid både på å male dem, men så forsterka bunnen med ekstra plate og skrudd på hjul. Så det må vel kanskje finnes noe enklere løsning et sted. :) Kanskje bare lage dem selv fra grunnen av? Jeg vet at Herr Åpent hus er veldig glad hver gang han kan få brukt alt verktøyet sitt. :)

    Takk for hyggelige kommentarer! sånt gjør meg veldig glad!! :)

    SvarSlett
  9. Kjempeinspirerende barnerom! Lure løsninger og ikke minst et rom det er godt å hvile øynene på! Lurte litt på hvor den flotte, blå parkeringsgarasjen er kjøpt? Og planetene som henger i taket?
    Mvh Kristine fra Tromsø

    SvarSlett
  10. Så utrolig flott barnerom! Her var det masse insprasjon!
    Tusen takk :)

    SvarSlett
  11. Så kjekt når en Anonym også legger igjen et livstegn! stas! :) Til Kristine fra Tromsø: Storebrors tregarasje/parkeringshus er av merket KidsWood - som finnes i togskinner og mye anna. De har merket på vanlige lekebutikker. Vi var heldige å finne det på salg :). Mye brukt!

    Uroen med planeter kjøpte vi på ferie i USA i fjor sommer. Men der finnes lignende å få kjøpt i norske nettbutikker, tror jeg. Jeg laga et innlegg om den for litt siden:
    http://apenthus.blogspot.com/2009/12/svevende.html

    SvarSlett
  12. For et flott rom!! Vi har også laget sittebenk med oppbevaring, men har ikke tenkt på å bruke det til "utstilling". Genialt!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...