fredag 9. april 2010

Rett belysning!?


Erco
Jeg tror kanskje at belysning er en del av husplanleggingen som en del av oss hopper over. Men spør du meg, er den like viktig som valg av sofa og kjøkkeninnredning. Lysstyrke, hvor lyset plasseres og hvilken stemning lyset gir - alt dette er viktige aspekter som gjør noe med hvordan rommet og tingene i det oppleves. Kort sagt kan det avgjøre om du føler deg vel der eller ei!


Det er mange som har skrevet godt om "belysningslære", og jeg har ikke tenkt å late som jeg er noe fagdame. Men jeg har gjort meg noen erfaringer, og er kanskje mer opptatt av belysning enn mannen i gata? :) Her er noen av mine egne erfaringer, oppsummert.

- Hva trenger du hvor?
1) Arbeidslys (god nok lysstyrke der du trenger det)
2) Generell belysning (opplyser et større område på en passende måte)
3) Stemningslys (mindre lysstyrke, plassert på passende sted) eller
4) Punktbelysning - som kan være aksentlys for å fremheven en enkelt ting eller ett spesielt punkt i rommet. Veldig effektfullt.


- Alle takpunkt bør ha dimmer. På den måten kan de fungere både som generell belysning og som stemningslys. (Men ikke utelamper - der holder det med av og på! ) :)

- Halogenspots under overskapene på kjøkken gir både godt og behagelig lys - særlig dersom man har kjøkkenbenk i tre - da får rommet en varm og fin glød.

Louise Campbell's Collage lampe.
Å "repetere" en lampe kan ha en kjempefin effekt i interiøret.

- Jeg foretrekker takpendler over spisebord, fordi dette "rammer inn bordet" og gir god stemning til "møteplassen". På et slikt sted, syns jeg det er et poeng at lyskilden, som er så nær, ikke skal oppleves ubehagelig. Derfor velger jeg lamper som ikke sender lysstrålen direkte i øynene. Det vil si: ikke kupler med klart glass eller lyspærer uten skjerming foran.

Der er mange designere som har tenkt på dette, og utformet lamper som skjermer lyset og sender det videre nedover - "dit det skal". Danske Poul Henningsen skal ha utformet den klassiske PH-lampa for at lyset skulle falle vakkert på hans mors ansikt (som det heter så poetisk) Vi har PH5-lampa på kjøkkenet - og føler oss vakre hver morgen når vi spiser frokost klokka sju.... njoda ;)

Et annet eksempel på en takpendel som fungerer på samme måte, er spisestu-lampa vår Frisbi.
Og en hel rad med andre, som jeg har samla her. 

Iceglobe fra dkno.as gir jevnt, avdempet lys.

Når vi en gang overtar "drømmehuset"  kommer vi nok også til å planlegge med en del downlights. Jeg tror det kan fungere fint som generell belysning i rom som hall/gang, stue og muligens kjøkken. Jeg tror det er viktig at det ikke blir for mange punkt, og at punktene ikke er slik plassert at man får lysstrålen direkte i øynene der man skal sitte / oppholde seg. Soklene bør derfor være vendbare, tenker jeg. Både valg av antallet og plasseringen av punktene må gjøres nøye, og også downlights bør ha dimmer. Ellers har jeg selv gjort feilen å plassere downlightspunkter utfra symmetri (hva som så pent og symmetrisk ut i taket), i stedet for å tenke hvor vi trengte at lysstrålen skulle falle i rommet/ på veggen- det gjør jeg ikke igjen!

Bucket fra Northern lighting gir fin punktbelysning ved siden av sofaen.


Stua føler jeg står i en særstilling i forhold til belysning. Takpunkter tenker jeg er lurt å planlegge sammen med hustegningene. Men utenom det kan det kanskje være en fordel å "bo seg inn litt" i den nye stua før man gjør ferdig belysningsopplegget. Jeg tror at alle stuer trenger gulv- eller bordlamper som gir stemningslys / punktlys. Taklys alene kan ikke lage lun stue-stemning. Men hvor disse skal plasseres og hvilke typer/stiler som fungerer, må man kanskje prøve seg frem for å finne ut av.
 
Beslite gir god punktbelysning og samtidig retningsstyrt arbeidslys
laptophylla i Åpent hus.

Lampe over sofabordet? Ikke hos oss
Noen velger å ha takpendel også over stue/sofabordet, men i våre to stuer har vi valgt dette bort. Stuebordet har en annen funksjon enn spisebord, og trenger derfor ikke samme type lys, føler jeg. Å montere en takpendel, gjør også noe med romfølelsen - og hos oss ville det ha "avgrenset" bevegelsesfriheten og den luftige følelsen rundt sofaområdene.
Effektlys i taket, punktbelysning til bildene. Erco

Jeg må innrømme at jeg har to lysallergier. Dere får ha meg unnskyldt, men her kommer de:
Jeg er "allergisk" mot lysrørlys og uplights!
Etter min mening gir dette lite vakkert lys. Det ene, fordi lysstoffrør mangler en farge i lysspekteret, og dermed ikke greier å gjengi fargene riktig (alle blir litt grønn i fjeset) og det andre fordi det er en "billig" måte å skaffe mye lys til et rom. Ved å sende lyset rett i taket (som som regel er hvitt) fungerer hele taket som en lyskaster - som sender lys utover hele rommet - og gir "flat" og ulekker belysning i rommet. Å opplyse alt likt er ikke noe sjakktrekk.

Vakre lille Toldbod sender lyset vakkert nedover. (og ikke utover) Fin som stemningsskaper og punktbelysning. En av mine favoritter. Gjør seg også godt i par eller enda flere sammen. (Følger du med, julenissen?)

Et siste tips: dimmer på badebelysningen er herlig. Sterkt, godt lys til sminking eller hva det nå er på dagtid, og hver kveld kan trøttefjeset pusse tennene i dunkelt kveldslys. Ah!

(om du har fått med deg noe av det som står over, så skjønner du nok at dette er sånn belysning som IKKE kommer gjennom sensuren i Åpent hus. :)

Det er en ting jeg ikke skriver om her, men som bør nevnes, og det er LED-lys. Det er nok på full vei inn i privathjem nå. Vi skal prøve det ut i gjesterommet som er under oppussing nå. Skal komme med mer så snart jeg har noe å vise.

Og siste ting å nevne, er at jeg håper alle tenker litt "Earth hour" ift. lampebruk og strømbruk i heimen. Vi kan jo begynne med oss selv, tenker jeg! :)

For den som vil vite mer - Her er linker til artikler om belysning:
* http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_bolig/sec_interioer/article145324.ece
* Egen bok om belysning, fra Erco. På engelsk (pdf) (to bilder lånt derfra) 
* Belysningstips - rom for rom, av Maxbo
* Belysning i Room by Sophie's innredningsskole
(Det nest øverste bildet er lånt fra hennes innlegg - takpendelen på bildet heter forresten Acantus, fra Nordlux)

Var dette nyttig?


I neste innlegg
blir det nye glimt fra Åpent hus

Ha ei riktig god vår-helg!Her skal hele familien på helgautflukt til snøen.

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Masse fine bilder og lamper, og masse god informasjon.
    Jeg må innrømme at jeg er litt lei for at glødelampene er ute. De gir et varmt lys som sparepærene ikke har. Dessuten, her nord trenger vi varme på den tiden vi trenger kunstig lys, så når lyspærene ikke gir varme, må vi sette ovnene høyere, m.a.o. ingen strøm spart!
    Så, nå fikk jeg anledning til å lufte den kjepphesten også :)

    SvarSlett
  2. Dette var mye god informasjon. Vil bare legge til et siste tips, og det er nattlys på do. En liten lampe innfellt i veggen på badet med sensor på, slik at når man enten må et nødvendig ærend på nattestid eller bare er grønn i trynet av trøtthet - så får man nok lystil å se det som trengs å ses, men ikke så mye at du sjokkvåkner.

    SvarSlett
  3. Kjempefint innlegg. Jeg er enig i mye av det du skriver. Hos oss har vi valgt taklampe over stuebord, og jeg ser absolutt argumentene mot det (har diskutert med min interiøraritekt-svigermor) men har likevel valgt å ha taklampe. Det er noe med romfølelsen som tåler det, og ikke minst at det er vanskelig å få fin belysning i det gamle taket. Men igjen, kjempefint innlegg!

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg kunne så absolutt tenkt meg litt profesjonell hjelp med belysning. Både til hjemme og jobbsammenheng (jobber som dekoratør) Et kjempe bra innlegg!

    God helg til deg.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...