mandag 5. april 2010

Barcelona

Skøna hem


Denne stolen har nok de aller fleste av oss sett - og lagt merke til? Mange tenker nok på den som "moderne", og det er den jo, i form og materialer. Men stolen må kalles en moderne klassiker.   Barcelonastolen, med sin fotpall og tilhørende bord, ble tegnet og produsert til den tyske pavilsjonen ved Verdensutstillingen i Barcelona i 1929. Og stolen ble vurdert ekstravagant nok til at det spanske kongeparet brukte to av dem som "trone" da de besøkte utstillingen. Den er det mest kjente designet av arkitekt Ludwig Mies van der Rohes møbelkolleksjon.

Lofthome.ch


Den solide stålramma er av børstet stål, og sete og rygg er dekt av skinn. Formene og proporsjonene er elegante, og gjør stolen til et skulpturelt møbel, synes jeg.

Urbanchicdirect.com / madeinchina.com

Arkitekten tegnet ikke bare møblene, men også hele utformingen av den tyske paviljongen til Verdensutstillingen. Designet har klassiske trekk ved seg, som gjør at den anses som like moderne i dag, som da den først ble laget - for over 80 år senere.

Fra desingsponge.com

besthousedesign.com

Treadway gallery


Det finnes en barnemodell også, i 80 % størrelse av originalen. For de som liker sånt.

designrelated.tv

Bo Bedre

Stolen produseres og selges av Knoll manufacturers, som fortsatt har copyright. Der lages imidlertid mange kopier, av mer eller mindre god kvalitet. Der er faktisk en med i bildene over her. Finner du den? :) Jeg har lagt inn et hint i bildeteksten... :)

Ikke så lett å se forskjell. Men der finnes en sjekkliste, for dem som vil sikre at de kjøper "the real thing".

Tips on How to Spot an Original:
1. The chair is produced in Mies’ original dimensions; W75cm xD76cm x H77cm, seat height 43cm.
2. The signature of Mies van der Rohe is stamped on the base of every chair.
3. Each piece is labelled with an individual production number with a corresponding certificate of identification and authenticity.
4. The stainless, seamless steel frame is hand buffed and hand finished to a mirror finish.
5. The cushions are upholstered with 40 individual panels cut, hand welted and hand tufted from a single hide. Each finished piece uses 126 pieces of leather.
6. Seat back and cushions adapt to fit the curve of the frame.
7. The side and edges of the upholstery straps are dyed to match specified upholstery colour.
                                                                                            Kilde: http://www.myhome.ie/

colarama.se

Møblene er fine å mikse med andre stiler, synes jeg.
Cole &son
 
Blankpolert stål er i utgangspunktet ikke noe favoritt hos meg. Men kombinasjonen av utforming og materialer gjør at denne stolen "går hjem" hos meg. Møblene finnes i mange fargeutgaver. Tror min favoritt er godt brukt mellombrunt skinn. Da får jeg dempa det glansa inntrykket nok for min smak. :)

Nordvik eiendom, via Avdelingen blogg.
Bildet over her er favorittbildet mitt i Barcelona-bildesamlinga.

memelodia.blogspot.com

I neste innlegg
kommer muligens et lite stev - neida! :)
Litt stemning skal det bli i alle fall.

5 kommentarer:

  1. Vi har samme favorittbilde :)
    Stnes stolen er kjempefin i litt slitt brunfarget skinnutgave.

    SvarSlett
  2. nice !! Jeg liker den i hvit jeg ! ... men den litt slitte brune varianten hadde nok også passa bra :D

    SvarSlett
  3. Jeg mimmrer sånn fra skoletiden når du legger ut disse møbeldesignerene:-D Som jeg har sagt tidligere er det jo veldig innteresangt for alle designere har en mening bak utformingene sine. Ønsker deg en god start på uka.

    SvarSlett
  4. takk for hyggelig hilsen inne hos meg og Mikael:)
    her var det mye spennende å se på...masse flott inspirasjon:)))
    ha en flott dag videre...
    klem...

    SvarSlett
  5. Jeg elsker denne stolen! Den er ikke bare stilig men også utroilg komfortabel å sitte i.
    Har veldig, veldig lyst på en, men 60. 000 kr for en stol er litt drøyt. så selv om jeg syns det er en skam, vurderer jeg en kopi... Noen som har erfaring med det? Finnes så mange forskjellige, men det meste er nettbutikker og man må nesten få tatt den i øyesyn først...

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...