fredag 16. april 2010

Male huset?

Mange som har tenkt å male huset i den "tørre sesongen"?
Vi bor i borettslag og har ingen bestemmelsesrett på veggfarge. Men fargen er grei nok - tun-grønn (en slags mørk mosegrønn) glir fint inn i terrenget i den skogkledde fjellsida der vi kamperer.

I mitt hode finnes der ikke EN optimal husfarge. Valget må gjøres utfra arkitektonisk stil, nærhet til andre hus, nærhet til natur (og hvilken type natur), og flere andre ting.

I utgangspunktet tenker jeg at lyse farger fremhever og understreker, mens mørkere farger toner ned.
Og etter det jeg har lært, er mørke farger det som rent fysisk, sliter mest på treverket, fordi sollyset reflekteres lite, og absorberes i stedet. Resultatet er at treverket blir varmet opp av sola, og tørker inn fortere.

Overtar vi drømmehuset og bygger det om til det enkle, moderne huset vi ønsker oss, vil jeg nok velge grå som farge. Huset vi håper på ligger i fjellsiden med skog og fjell som omgivelser. Nabohusene er holdt i grå, mosegrønn, og brun. Gråfargen tenker jeg vil få fasaden til å gli inn i terrenget, selv om fasaden vil ha store glassflater som i utgangspunktet kan virke "prangende". Og en mellomfarge skal jo også være bra for treverket. (Jeg har ikke tenkt å ha husmaling som hobby hver sommer!) :)

Er det noen som har erfaring med gråbeisa hus? Til og med en fargekode å anbefale?
Og kanskje har noen andre erfaringer å dele? Det gjelder å forberede seg, i tilfelle drømmen går i oppfylllelse, vettu! :) Eller kanskje noen er dypt uenig og vil komme med motargument til mine drodlerier? :)

Siden vårt hus ligger i landlige omgivelser, tenker jeg at det er fint om huset "glir inn" i naturen. Men i mer tettbygde strøk, og særlig i by, er der helt andre ting som spiller inn på valg av farge(r).

Her er noen eksempler på fasademaling.

(Fra Ikeas "big storage" reklamekampanje)














Foto: Den gode feen blogg på besøk i Kardemommeby! :)


Foto: Kulør og Blink hus.
Les mer: Artikkel fra husleverandør om valg av fasadefarge.

God helg til alle!
I neste innlegg
har jeg tenkt å la en nederlansk interiørarkitekt
få vise sine krumspring

7 kommentarer:

  1. Hei igjen :-)

    Jeg er så enig med deg at man må ta hensyn til husets arkitektur og omgivelsene i valg av husfarge.

    Vi har kledd huset vårt med malmfuru, som egentlig kan stå ubehandlet, og da med tiden bli "furet og værbitt" og utrolig fint. Slik man kan se på gamle hus og uthus; gråsvart. Siden vårt hus ligger i et byggefelt, følte vi at det ville se uferdig ut, og skille seg for mye ut fra omkringliggende hus. Vi valgte å beise huset med Tyrilin Tjærebeis, Gylden. Skulle jeg valgt igjen, tror jeg at jeg hadde gått for Mellombrun, selv om det da ville blitt noe større belastning på materialene (som du også påpeker), siden fargen er noe mørkere. To av husets fire sider ligger i sol hele dagen, og trenger nok egentlig et strøk i år, men jeg er redd det blir utsatt et år til :-)

    Tilbake til det med rødmalig på låver og bakgårder som jeg nevnte i går: Hvitmaling var dyrere fordi den måtte importeres, og ble dermed et tegn på velstand. Malingen kom til landet med seilskuter, så det er nok derfor er mange av husene Sørlandsbyene hvitmalte. I Rød og oker var farger man kunne fremstille med ting som man finner naturlig i Norge. (Er ikke sikker på hva de brukte, altså)

    Oj, dette ble langt! Men siden du oppfordret, så... ;-)

    SvarSlett
  2. Hei. Tror nok mange med fordel kunne tatt dette med valg av husfarge litt mer alvorlig, ha ha. Selv hadde vi ikke påvirkning på fargevalget. Vi har oransje hus (Tyri?)og jeg var ikke spesielt begeistret. Jeg ville heller ha lysegrått som noen andre hus på feltet, som i tillegg til disse to fargene også har gule hus. Men vet du hva? Jeg synes oransjefargen nå er veldig fin! Den forsvinner ikke mot hvit snø og er superflott mot grønn plen og trær. Vi beiset med oljedekkbeis i 2003, i år må vi til pers igjen...

    SvarSlett
  3. Enig med deg i at både det arkitektoniske og omgivelsene spiller inn. Men hvitt hus er nok det jeg foretrekker selv. Har hvitt hus nå og er veldig fornøyd med et. Naboen har mellomgrått hus, og det er veldig flott det også.Før var huset deres rødt, og det er helt utrolig hvordan huset endret karakter med grå maling. MYE flottere!

    SvarSlett
  4. Heisan!
    Takk for den fine husparaden!
    Jeg blir i godt humør av denne blokken med de fargerike balkongene, herlig!
    Når det gjelder husfarge har vi nok en ganske spesiell en her på Kaspara-huset. Huset er fra 1930 med vamlet tak og fargen på huset er nærmest hudfarget. Veldig greit når man skal forklare andre hvor en bor; "det hudfargede huset". Synes ikke det i utgangspunktet høres særlig fint ut med hudfarget hus men jeg synes faktisk dette huset kler sin farge.
    Du spurte om hva bloggen til søsteren min heter. Hun har nok slettes ikke noen blogg, men leser en del blogger og deriblant er din blogg en av hennes favoritter.
    I dag er det innlegg fra søsteren mins butikk hos meg.
    Ha en super lørdag!
    Hilsen Kaspara

    SvarSlett
  5. I Avdelingen så har vi et hvitt hus og et sort hus. En annen farge som jeg synes er utrolig fin er grå, f.eks hus som er satt inn med jernvitrol og da gråner naturlig.

    SvarSlett
  6. Helt enig med deg. Huset skal være i en viss harmoni med omgivelsene og spesielt naturen rundt. Jeg er også glad i grått og i innlegget ditt stoppet jeg automatisk og nøt synet av huset på det åttende bildet....før jeg registrerte at det var grått!

    SvarSlett
  7. Så artig at du har tatt med masse Blink Hus:)) Jeg er ivrig interiørblogger og samtidig Blink Hus selger:))
    Fin blogg du har.
    Klem J.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...