fredag 18. juni 2010

Savoy



Den kjente finske designeren og arkitekten Alvar Aalto har skapt mange spennende og vakre kreasjoner, synes jeg. Hans mest kjente vase, kalt Savoy, eller bare "Aalto-vasen" - produsert av finske Iitalla, ble et av 1900-tallets "høydepunkter" innen moderne design. Den kvalisiferer så absolutt til et innlegg i Åpent hus. :) Over ser du den største av de to utgavene som finnes i Åpent hus.


Alto-vasen, som den gjerne kalles, har en lett gjenkjennelig form. Et objekt med en slik form har ikke behov for annen dekor. De fyller kriteriene for ren og tidløs form og funksjon i mitt hode. Og da er jeg solgt - Jeg synes den er vakker! :)

Jeg har lest at den lages i flere stadier: Munnblåst krystall legges i en treform for å få den klassiske Alto-formen. Så slipes og pusses den, for å få det karakteriske utseendet og finishen.



Vasen ble designet i ulike former, størrelser og farger til Verdensutstillingen i Paris i 1937. Som det ofte skjer med større kunstverker, har formen blitt gjentolket i mange versjoner siden. Jeg tenker å lage et eget innlegg med ting inspirert av Savoy-vasen om litt.



Foruten Aaltos standard-farger, velger produsenten Iittala to nye glassfager hvert år, til begrenset produksjon.





Dette (over) er varianten herr og fru Åpent hus fikk til bryllupet. Vi har den i to størrelser - og er veldig glad i dem. (Bildet nest øverst er også fra Åpent hus)



Vase-samlingen inviterer til ulik bruk - og den kan brukes til mer enn blomster.




Disse lave lyslyktene under her er nok ikke mine favoritter. Synes ikke formen kommer helt til sin rett i denne versjonen. Notis til julenissen: ønsker meg den lille lave skåla (tredje bilde ovenfra) i klart glass. :)




Ah - herlig å omsider se alle bildene samlet. :) Det var vel verdt jobben. ;)
Nyttige lenker: Om Alvaro Aalto    Om Alvaro Aalto 2

I neste innlegg
har jeg tenkt til å finne frem noen lekre lamper.

God helg til alle som er innom her! Jeg skulle egentlig på jazzkonsert utendørsfestival i kveld. Men var ikke helt klar for å finne frem votter og lue og termodress....!

9 kommentarer:

  1. Her er mye lekkert!! :D Jeg liker vasene - trekkes spesielt mot den med litt gammelrosa farge og absolutt den lyseblå med hvit innside! Den var nydelig!! De lave skålene er perfekte til helgesjokoladen ;) Ønsker meg en eller to av de! Håper du får en nydelig fredagskveld! Hva med litt jazz på musikkanlegget? :) Klem

    SvarSlett
  2. Lekre vaser! Har selv to av den øverste i den fargen som vises på bilde, og den hvite "tulipanvasen" fikk jeg til bursdagen min. Liker de kjempegodt! Spesielt med noe godt oppi! ;)

    SvarSlett
  3. Lekre vaser ;)
    En stor, tofarget tulipanvase står på ønskelisten min og har gjort det i mange år.
    Tror nok jeg må gi den i gave til meg selv hvis den skal komme i hus.

    SvarSlett
  4. Disse liker jeg også veldig godt, flott med vaser som er dekorative også uten innhold. ☺

    SvarSlett
  5. Åå, jeg liker virkelig de vasene.
    Ønsker meg én av de høye.
    Men det blir nok ikke med det første...
    God helg til deg :)

    SvarSlett
  6. Du hadde rett, vi har disse :)
    Imidlertid står den rene hvite på ønskelisten fortsatt.

    SvarSlett
  7. Veldig fine vaser!

    Jeg er STOR fan av Iitalla. Var innom butikken i Åbo da vi var i Finland, der hadde de mye fint kan du tro. Handlet mer enn jeg hadde råd til, og unnskyldte meg med at det var jo mye billigere enn her hjemme :o) Nå er heldigvis mannen også glad i alt som er finsk. (mamma´n er jo derfra), og det hjelper jo! <3

    SvarSlett
  8. Ååå, min første assosiasjon fra det første bildet var sommer og svømmebasseng - noe vi IKKE har her i Bergen. 11 grader og storm!!!

    Ja, denne klassikeren er udødelig. Liker veldig godt dem som er hvit inni. Enig med deg om de minste skålene. Ante ikke at de heter Savoy, som du sa går de for "Aalto-vasene". Sier man Alto eller "Ålto" forresten?

    SvarSlett
  9. Flotte vaser ja:)Min favoritt er den hvite.
    Har noe til deg på bloggen min jeg:)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...