tirsdag 16. mars 2010

Om mammaer + award

Der er mange aktive bloggmammaer. Er du en av dem, eller ikke, så har vi vel uansett en ting til felles: At vi har visse oppfatninger av hva en mamma er, og skal være. Som det meste anna, er det ikke sikkert at mammaens egne oppfatning stemmer med "opplevd virkelighet" i målgruppen - altså hos barna. (Hihi - merker at det akademiske studiespråket jeg sysler med om dagen sniker seg inn i bloggen også!! Beklager! ) 

En gruppe 6-åringer har i alle fall svart på noen spørsmål om mammaer. Og som du kanskje allerede skjønner: Svarene er ikke det mamma tror!!


Hvorfor lagde Gud mødre?

• Hun er den eneste som vet hvor plasteret er.

• Mest for å vaske huset.

• For å hjelpe oss til å bli født.


Hvordan lagde Gud mødre?

• Han brukte søle, akkurat som for de fleste av oss.

• Magiske evner og masse hyssing.

• Gud lagde mamma slik som han lagde meg, han bare brukte større deler.



Hvilke ingredienser er mødre laget av?

• Gud lager mødre av skyer og englehår og alt snilt i verden - og litt slemt.

• De måtte starte fra mannens ribben. Så brukte de mest hyssing tror jeg.


Hvorfor ga Gud deg din mor og ikke noen annens mor?

• Vi er i slekt.

• Gud visste at hun liker meg mye mer enn andre folks mødre liker meg.


Hvordan var din mamma da hun var liten pike?

• Min mamma har alltid vært min mamma og ikke noe annet tull!

• Jeg vet ikke for jeg var ikke der, men jeg tror hun må ha vært ganske sjefete.

• De sier at hun var ganske snill.


Hva måtte mamma vite om pappa før de giftet seg?

• Hans etternavn.

• Hun måtte vite om hans bakgrunn. Om han var en tyv? Eller om han ble full på øl?

• Om han tjente en million!

• Om han sa NEI til narkotika og JA til husarbeid?


Hvorfor giftet mamman din seg med pappan din?

• Pappa lager den beste spagettien i verden, og mamma spiser masse!

• Hun ble for gammel til å gjøre noe annet med ham.

• Min mormor sier at mamma ikke hadde tenkehetta på seg...


Hvem er sjefen hjemmet hos dere?

• Mamma vil ikke være sjef, men hun må for pappa gjør bare så masse rart!

• Mamma. Du ser det når hun skal se om jeg har ryddet rommet mitt. Hun ser det jeg har gjemt under senga.

• Jeg tror det er mamma, men bare fordi hun har mye mer å gjøre enn pappa.



Hva er forskjellen på mammaer og pappaer?

• Mamma jobber på jobb og jobber hjemme, og pappa jobber bare på jobb.

• Mammaer vet hvordan de skal snakke med læreren uten å skremme dem, og det er de du må spørre om du kan få overnatte hos venner. ..

• Mødre er nesten magiske for de får deg til å føle deg bedre helt uten medisin!



Hva gjør mamma når hun har fri?

º Mammaer har ikke fri.

º Hun forteller deg at hun må betale regninger hele dagen!

Hva må til for å gjøre din mamma helt perfekt?

• På innsiden er hun allerede perfekt. På utsiden - jeg tror litt plastisk kirurgi.

• Slankekur.

• Du vet, håret. Kanskje farge det blått?


Hvis du skulle forandre noen på mamman din, hva skulle det være?

• Hun har bestemt seg for at jeg må ha det ryddig på rommet mitt. Det ville jeg ha forandret på.

• Jeg ville gjort mamma lurere. Da ville hun visst at det var søsteren min som gjorde det, og ikke jeg.

• Jeg ville gjerne at hun ikke skulle hatt de øynene i nakken.


Hm... :)
(Alle foto: Flickr, unntatt tegneserien nederst: Cartoonstock.com)

Så må jeg fortelle at jeg har fått en veldig hyggelig og søt bloggpris fra den fine bloggen Hvite tulipaner og Siddismamma.


Hvis du ikke har besøkt disse bloggene ennå, så er du herved invitert. Hensikten med prisen er å gi en utmerkelse til bloggere som sprer kreativitet og positivitet som inspirerer andre i bloggverden.  Hvis dere mener det om Åpent hus, så tusen takk! :)

Ved å ta imot prisen, forplikter man seg til å gi den videre. Det er vanskelig å velge ut hvem prisen skal gå videre til, for der er mange fine blogger og bloggere rundt om! Men denne gangen ønsker jeg å gi en liten utmerkelse til noen av mine skjønne faste lesere, som sprer solskinn med sine små kommentarer her hos meg. Noen av disse har fått denne prisen allerede, men dere får den hos meg også. Fordi dere fortjener det! :)

Innerst i veien
Livet på landet
Floras frue
Huset på planen
Ruths datter
Drømmeslottet
Så gir jeg den gjerne også tilbake til Hvite tulipaner og Siddismamma! :)

I morgen
blir det bilder fra et hus mellom tretoppene - så og si.
Og så forbereder jeg blogglotteri! :)

13 kommentarer:

  1. Jeg takker for den fine BLOGGPRISEN. Jeg likte det at du satte et norsk navn på den.Flott innlegg du har laget over her.Du er flink, og det ligger nok masse arbeid bak dette du lager. Du fortjente virkelig denne prisen.
    Klem

    SvarSlett
  2. Dette var vittig! Likte best den om at mamma ikke hadde tenkehetta på seg. =)
    Jeg har også en som venter på deg på min blogg! Men nå har du jo fått den allerede ;)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for bloggpris! ☺
    Mange gode utsagn. Likte godt det med NEI til narkotika og JA til husarbeid samt den uttalelsen fra mormoren om tenkehetta, som noen små ører tydeligvis har fanget opp.

    SvarSlett
  4. Så morsomt å lese! Og gratulerer med velfortjent award!

    Klem

    SvarSlett
  5. Nå ble jeg så glad!! Tusen takk!
    Herlig innlegg om mammaene forresten - syns de tar en del ting på kornet :)

    Du får bloggprisen i retur av meg - du har en flott blogg!

    Klem

    SvarSlett
  6. OIOIOIOI!! Nå ble jeg glad her altså!! Kjente jeg til og med fikk litt krye-fjes; dette er jo min aller første Bloggpris!!! HURRAA!! Dette var moro!

    Og du får selvfølgelig bloggprisen tilbake (skal sende den til flere også;-) Fordi du alltid skriver så koselige kommentarer hos meg, og fordi du har en så fin blogg, og du deler inspirasjon både fra deg selv og ditt hjem og fra noe du har fått inspirasjon fra. Derfor er det ekstra fint å lese din blogg for den har så mye bra og stort spekter;-)


    For et artig innlegg. De morsomme kommentarene. Syns den var best med at moren er perfekt inni, men trenger litt plastisk kirurgi, hahahaha... Passer igrunn på meg idag da jeg ser meg i speilet og oppdager de første rynkene...kjære folk.. tror jeg går å graver meg ned... hahaa...

    Jaja, ha en nydelig kveld!!! Her blir det ryddings i loftstuen, hvis ikke tv-fristelsen tar overhånd:-)

    SvarSlett
  7. Og foressten; spennende med blogglotteri... venter i spenning her...

    SvarSlett
  8. Hehehe, jeg elsker slike gullkorn fra barn og gleder meg til det kommer noen her:)
    Ha en fin kveld.
    Klem Tonje

    SvarSlett
  9. Herlige kommentarer fra ungene, og herlig med en bloggpris. Tusen takk søte snille deg.

    SvarSlett
  10. Hei, tusen takk for fin lykkekommentar! Jeg tenker nok at du er en dame som er flink til å skape mye lykke i hverdagen din, men her kommer et lite lykketips (som lovet).

    Lykketips 42: Mitt lykketips til deg er å samle familien og lage en liste som inneholder minst en hverdagslig yndlingsaktivitet fra hvert familiemedlem, samt en avtale for når hver aktivitet skal gjennomføres med hele familien som deltakere. Altså 6 x yndlingsaktiviteter x lykke!

    SvarSlett
  11. hahaha... vittig.. likte den med: mammaer har ikke fri, hehe ;)
    ha en fin kveld

    SvarSlett
  12. Åhh...for en koselig blogg :) Så mye morsomt å lese her :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...