onsdag 3. mars 2010

Lyst på kjøkkenet

Foto: Magnus Anesund, via Flickr

Åpent hus lever med et gammelt '80-talls kvalitetskjøkken som ikke viser tegn til å gå med på å bli bytta ut med det første. Ingen bærekraftige argumenter å spe på med. Det vil nok si at fremtidige kjøkken-kreasjoner må vente til vår neste bopæl - hvor og når den måtte bli. Hele kjøkken-temaet er dermed satt på pause oppi nøtta på bloggeren bak Åpent hus. Men innimellom kan det kanskje være greit å dukke innom inspirasjonsmappa og kikke litt på hva andre gjør?

Her er et lite kjøkkenutvalg av lyse varianter i ulike stiler. )  Og så har jeg og husbonden tenkt litt på hva drømmekjøkkenet skal inneholde. Kommer noe om det nederst her.

Colorama.se
Boligmagasinet

Living etc
.
Grått og kontraster. Francois Halard
Hjemmekoselig og friskt. Vist i Decor8 blogg
House Beautiful

Daniel Farmer foto.
House beautiful
Stilsikkert, lyst og tradisjonelt hos Anettes hus blogg

Roman Williams

Tia Borgschmidt

Stadshem makleri
Kombinasjonen mellom lyse flater og
gløden av levende tre er en favoritt.
Fin collage av materialer, fargenyanser og strukturer fra Feng Shui blogg

Fra Purple Area blogg

Naf design and architecture.

Kathrine Martensen-Larsen styling.
Fint. (Men foretrekker overskap som går helt til taket.)

Jeg og herr Åpent hus har nettopp diskutert og kommet frem til
Ønsker for vårt kommende drømmekjøkken:
(ja, om vi kan ønske på øverste hylle.)

1) romslig (et av rommene som skal prioriteres ift. antall kvadrat)
2) lyst - med utsikt - så klart!
3) rikelig med skapplass
4) funksjonell og komfortabel spiseplass som brukes til mye mer enn å spise ved.
5) lure oppbevaringsløsninger for alt fra panner, til mat, servise og resirkulering
6) bred døråpning mellom kjøkken og stue
7) belysningsløsning både for godt arbeidslys og behagelig stemningslys
8) glatte flater for enkelt renhold
9) nøytrale farger, med moderne detaljer/tekstiler til (lett utbyttbare)
10) ....... ?

Noe jeg har glemt? (Til de av dere som har mer erfaring på området...?)
Kanskje utgang fra kjøkkenet til hage/ terasse..?    :)

Tror nok moderne stil med noen mykere elementer funker hos oss. Noen som har noen leverandører og modeller og anbefale, kanskje? (Skader ikke å begynne å sondere terrenget).

Ble langt innlegg herfra i dag.
Takk for mange fine hilsner, folkens! Jeg setter stor pris på dem!! :)

I morgen
blir det ny inspirasjon fra leilighet med fin stilmiks, tror jeg.

6 kommentarer:

  1. Så mange lekre kjøkken... Inspirerende! Jeg har så lyst på nytt kjøkken. Det er egentlig på tide, men lommeboka er visst ikke enig så det får la vente på seg. Da er det herlig å drømme seg bort i dette innlegget:)

    SvarSlett
  2. Her var det mye fin kjøkkeninspirasjon!:)
    Jeg liker så godt hvite kjøkken med innslag av tre og farger!
    Jobber litt med akkurat det nå! Dvs. jeg jobber med å overbevise mannen om at vi trenger litt fargeinnslag:)
    Vi har kjøkken fra kvik, og er veldig fornøyd med det!:) De har skuffer på 120 cm., noe som er fantastisk praktisk!
    De har også et supert uttrekksskap. Som vi valgte bort pga. prisen... :) Men det så utrolig praktisk ut:)

    SvarSlett
  3. masse flotte kjøkken her ♥
    Ha en flott dag!
    Marsklem fra Frøken Lilla ♥

    SvarSlett
  4. Veit du, det er nesten ikkje til å tru, men vi kan krysse av for alle punkta du har over i lista di. Ikkje for kjøkkenet vi har nå, men for det vi skal få. Eg kan føye til pkt. 10 sjølv; utgang til vinterhage, og vidare utgang til terrasse. Her blir det urtehage og plass til tomater og alskens greier. Eg kan ikkje få sagt kor mykje eg gler meg til dette.

    Bilda du la ut var fantastisk fine; det beste knippe kjøkkenbilder eg har sett i alle fall :) Tusen takk for inspirasjonen. Eg syns lampar er veldig vanskelig, men såg ein over her som eg likte godt. Nå startar søket etter kva lampe dette er da :D (dei i glas på bilde nr. 9).

    SvarSlett
  5. Hei du - når det gjelder kjøkken er det ikke lett å velge - det finnes så mye....
    Nei - det ble ingen nett handel på meg når det gjelder rose kelim. Ville vente litt - har sett noen i Fagernes også faktisk. Rart med det - ofte er det bedre å handle utenfor Oslo! Home and Cottage har noen også men der likte jeg ikke fargene så godt.... Jeg må bruke litt tid på det tror jeg. Forøvrig takk for tipset om Geilo.

    SvarSlett
  6. Kjersti igjen her! Takk for kommentar, og du kan nå meg på kjeve70@gmail.com :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...