mandag 1. mars 2010

A eller B?


Er du A eller B-menneske? Jeg vet faktisk ikke hva jeg er lengre, for jeg husker ikke sist jeg selv bestemte døgnrytmen min!


Vel, ok. Jeg kan legge meg når jeg vil om kvelden. Faktisk rett etter smågryna har lagt seg kl. 8. Men trenger ikke alle litt "voksentid??"

Hver morgen tenker jeg:
I dag skal jeg legge meg tidlig!


Men etterhvert som man får rista søvnen ut av kroppen og starta på dagens gjøremål, kommer sånne ting litt i bakgrunnen. Og etter en god kopp kaffe, går ting ganske av seg selv. :)

Det tøffeste småbarns- /våkennattstadiet er overstått. Godt er det. Men de små kan da fortsatt drømme eller trenge ei mor en og annen natt. Godt er det også. Men tre turer til barnerommet i løpet av natta, og en storebror som utenom skjema begynte dagen klokka seks. Sånt merkes på kroppen. Og på yteevnen dagen etter.

Noen dager. Noen dager er det umulig å kvitte seg med den søvnige følelsen. Det er fånyttes å prøve å vekke til live både muskler og hjerneceller. I morges var en slik morgen. I dag er en slik dag. Søvnønsket vil ikke slippe taket. Selv ikke godt ut i time 3 i "våken" tilstand.


Slike dager går det meste på viljen. Og tankene glir ufrivillig og stadig vekk tilbake til tankene - dagdrømmene - om å sooove.


Lukke døra. Trekke ned rullgardina. Og krype opp i den herlige myke senga.


Trekke et dypt og takknemlig sukk, dra den glatte dyna helt opp til nesetippen, krølle seg sammen i fosterstilling og la de tunge øyelokka gli igjen.


Derfra går alt av seg selv.


Inne i den mørke, stille soveverdenen.
Der drømmer regjerer.

Og klokke ikke fins.


Dit vil jeg igjen.


Veldig snart!!

I dag skal jeg i alle fall legge meg tidlig!! ;)
Garantert.

Alle foto: We heart it

Hvis jeg står opp i morra,
kan det hende det blir noe om tepper :)

7 kommentarer:

  1. Jeg er nok en god blanding av A og B har jeg funnet ut etter hvert.
    I helgene kan jeg stå opp tidligere enn tidligst, mens på hverdager er det nok litt verre.

    Men etter at jeg byttet ut gardinene på soverommet fra mørke til lyse, går det kjempefint å stå opp tidlig på hverdager også, og samtidig være opplagt og uthvilt.
    Litt irriterende med all lyset som slippes inn de dagene man faktisk har tid til å sove lengre da...

    Men anbefaler lyse gardiner altså;)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Det kommer litt ann på hva jeg må faktisk. Jeg bodde en periode i Drammen og måtte pendle inn til Oslo på jobb, noen ganger med arbeidstid fra 06.45 om morgenen. DA må man opp tidlig da, men utrolig nok så gikk det helt fint. Men når jeg kan sove lenge og ha en helt bajas døgnrytme så har jeg vel bevist at jeg fikser det også ;)

    SvarSlett
  3. så fint illustrert!!!
    det er ein god følelse når ein er skikkelig trøtt og går å lengter etter å legge seg:) (i reine sengkler på et kaldt rom:)

    god natt:)
    B

    SvarSlett
  4. så bra!!!
    Et herlig og mennesklig innlegg.
    Kjenner meg 100% igjen!

    Sov godt og drøm søtt:)

    SvarSlett
  5. Først må jeg takke for koselig kommentar hos meg og fint lykkeønskningsvers til min lille prins! Så fine ord det var! De er herved lagret i "sitat mappa" på pc'en og blir helt sikkert tatt fram igjen ved en passende anledning!
    Jeg er så glad i fine sitater, vers og dikt:)

    Så må jeg si at dagens innlegg fra deg var flott!
    Nydelig illustrert og ord som vi nok alle kan kjenne oss igjen i!
    Jeg er nok selv et A-menneske. Sånn i utgangspunktet. Men på samme måte som deg kommer jeg meg ikke alltid like tidlig i seng. Det er noe med den alenetiden på kvelden.... Det er herlig å være sammen med ungene, men uten litt tid for meg selv hadde jeg blitt gal! Fortsatt legger minstemann seg samtidig som oss, men de siste dagene har han sovnet i vogga i åtte-tiden. Så da blir det litt tid til tv, blogging og diverse håndarbeid:)

    Og når det gjelder morgenene, så husker jeg ikke når jeg sist stod opp etter eget ønske...:)

    Så må jeg også tilføye at bildene i innlegget fikk meg til å drømme om et ryddig soverom full av flagrende, hvite tekstiler! Eller kanskje et morsomt, fargerikt soverom... Eller et moderne, stilrent et....:) hihi:) Vinglepetter er mitt navn!:) Uansett noe annet enn slik vårt soverom ser ut for tiden: Nedlesset i klær som aldri finner veien inn i skapet:)

    Ha en forsatt fin kveld!

    SvarSlett
  6. Et perfekt innlegg når jeg nå sitter på kvelden og tenker at jeg må få kommet meg i seng...Jeg har det SÅ godt i "bingen". Å krype til køys er et av dagens høydepunkt... å stå opp noe helt annet. Første dagen etter vinterferien er ekstra hard, - og det ser ut til at ungene blir like sine foreldre...Takk for en nydelig søvn-montasje. Håper du finner det bryet værdt å stå opp i morgen også...:)

    SvarSlett
  7. Go morn!!! Ditte var et herlig innlegg...vet AKKURAT hva du mener :) Beste linjen var den siste....takk for at du fikk meg til å smile og le litt her jeg sitter og prøver å gnikke søvnen ut av øynene og prøve å finne en grunn for å ikke lure meg hjem og sove litt :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...