torsdag 11. mars 2010

Blogge - jeg?

Nå har jeg holdt Åpent hus i drøye sju måneder. (siden 28. august 2009) og jeg har laget godt over 200 innlegg om arkitektur, design, møbler, kunst, foto, og en liten dose hverdagsbetraktninger.

Man skulle kanskje tro at det var lett for å gå lei eller gå tom for ideer? At inspirasjonen tar slutt? Njai - kan ikke si det, akkurat! Ikke for min del i alle fall! Advarsel: Blogging er vanedannende!

Jeg ser nå at interessen min for foto, kunst, arkitektur, design, interiør osv er såpass stor at temaer og vinklinger kommer ganske av seg selv. Det finnes så mye inspirasjon å hente rundt om - på andre blogger og på nettsteder. Og jo mer man kan sysle med disse tingene, jo mer vokser også interessen - hos meg, i alle fall! :)


Hva skal jeg så med all denne informasjonen jeg driver å sysler med da? For det er jo ikke slik at jeg stadig skal kjøpe noe nytt til Åpent hus-hjemmet - og derfor trenger å orientere meg om hvor jeg skal kjøpe hva. Og hvorfor driver jeg med dette? Jo: Interiør og hverdagsblogging er rett og slett hyggelig i seg selv! Blogging er blitt en givende hobby.

Som dere ser av logoen i høyrekolonna: Jeg har tatt et standpunkt og valgt å holde Åpent hus fri for reklame. Jeg vil ikke dytte på noen andre produkter, og vil heller ikke bruke besøkstall til å tjene noen slanter. Innholdet her er aldeles uavhengig - fri fra alle slags forpliktelser. Den er bare min!! (Jupp: en skikkelig uavhengighets-erklæring, dette - intet mindre!) ;)

Som der kanskje vet, er jeg en av dem som har valgt å være anonym. Dett er fordi jeg vil holde bloggen og interiør/hverdagsbetrakningene adskilt fra det jeg driver med ellers. Håper dere synes det er greit at jeg gjør det sånn. Jeg har ikke noe ønske eller behov for å bli "kjendisblogger". (Ikke det at jeg tror jeg hadde blitt det heller, altså! :)) Noe av det som jeg syns er fint med bloggverden, er nettopp det:
her "stiller alle likt". Har du tenkt over det? Jeg syns det er ganske fascinerende. Og helt topp!!

Men jeg tror ikke bloggen min oppleves som upersonlig likevel? Ikke for de som følger Åpent hus over tid. Hadde jeg ikke lagt noe av meg selv i det jeg lager, hadde det nok ikke gitt meg noe, selv. . Det jeg velger å dele om meg selv og livet mitt er personlig, men ikke privat. For meg er der en forskjell. Og den syns jeg det fint lar seg gjøre å balansere.

 
Hadde jeg ikke fått noe respons på det jeg laga, hadde jeg ikke fått lyst til å fortsette. Men her står inspirasjonen til nye innlegg i kø! :) Jeg deler av og til noen tanker og småhistorier fra hverdagslivet, og ofte mine meninger om ting jeg viser. Og mange velger etter hvert å legge igjen komment. Ved få positiv og/eller konstruktiv eller hyggelig respons, gir denne blogghobbyen meg glede og giv - rett og slett. Og blandingen av å få og gi inspirasjon utvikler meg og gleder meg enormt.


For meg har bloggen flere funksjoner. Det er kjempehyggelig at du har lyst til å besøke Åpent hus, og at mange kommer igjen og igjen. Dette gjør bloggingen til en sosial hobby for meg. Bloggere og ikke-bloggere som gir seg til kjenne, hjelper, tipser, gir nyttig respons eller bare legger igjen et hyggelig livstegn - det elsker jeg! Små ting i den store sammenhengen - men sånt kan virkelig gjøre meg kjempeglad.

Jeg er nok av typen som har en hang til lett å føle presset og forventninger om prestasjoner. Men med økte besøkstall og følgere her i bloggen, er jeg opptatt av å minne meg selv på at dette skal være MIN blogg; min hyggelige og helt "ufarlige" hobby :). Min digitale utklippsbok, om du vil. Og at jeg skal bruke den til og fylle den med det jeg vil. I den har jeg lyst til å putte både noe forventet, men også noe som utfordrer meg (og kanskje andre samtidig). Sånt utvikler - utvider tankesett - og det liker jeg! Og hvis jeg greier å holde meg til det, og du likevel vil komme innom - er ikke det bare helt topp, da!!? :)


Da jeg begynte å blogge i høst, la jeg merke til at mange laga seg lister over hva de setter pris på, hva som gjør dem glad osv. Jeg ble, (som av så mange andre ting her inne,) så inspirert at jeg begynte på min egen liste. Men jeg klarte visst ikke å stoppe med 5 ting, som de fleste gjør... Den lista ble litt lengre, gitt. Her er den, hvis noen har lyst å se! :) Tror ikke det er så mange som har sett den - jeg var en fersk og ukjent blogger da - i gamle dager - tilbake i september!! :) hihi!

Trykker du på etiketten Ting jeg ikke kan klare meg uten til høyre her, vil du også finne noen grunningredienser i bloggeren Åpent hus sin eksistens! :)


Takk for hyggelig og inspirerende kommentarer til dere som velger å legge igjen et livstegn hos meg. Og takk til dere som velger å bli en Følger. Det hjelper faktisk litt på selvtilliten! (høres det rart ut?? :)
Og til alle som har holdt ut og lest tankedrodlinga mi nedover til dette:
Velkommen til hele fortsettelsen i Åpent hus!! - Jeg gleder meg! :)

... Akk ja. Hadde altså behov for et lite "Quo vadis"-innlegg, i dag. En slags liten digresjon - et skritt til side - kan være sunt av og til, ikke? :) Nå er det forresten snart på tide med et nytt blogglotteri her i Åpent hus. Jeg har sirkla meg inn noen fine premier. Er 25 000 besøkende en passende anledning til ei feiring av dere skjønne, verdifulle lesere?? Eller skal vi bare dra i gang nå med det samme? :)

I morgen
blir det i hvert fall mer putekrig her!!
Søk dekning!!

9 kommentarer:

  1. Veldig fint skrevet synes jeg.
    Du tenker akkurat sånn som jeg tenker,og det liker jeg.
    Jeg synes du har en veldig fin balanse mellom personlig og "offentlig" blogg,hvis man skal bruke det ordet.

    Leste lista di over ting som gjør deg glad...veldig fin og gjennomtenkt liste!

    Lykke til videre med blogginga, jeg gleder meg i hvert fall hver dag til nye innlegg fra deg:)
    Klem

    SvarSlett
  2. Fine tanker, Åpent hus! Jeg er enig med deg, og synes samtidig du klarer å balansere anonymitet og personlighet på en ypperlig måte. Samtidig som jeg ikke aner noe om deg, synes jeg du har klart å skape en personlig vri over siden din - som jeg liker veldig godt. Jeg håper du fortsetter med mange innlegg - reflekterte, innholdsrike, personlige og opplysende. Du har en super blogg som jeg liker å følge med på. :)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. hei
    fikk ikke tatt bilder av globusen og endt deg, men gjør det i morgen, har hatt hendene fulle med barnebursdag her skjønner du!

    SvarSlett
  4. Jeg deler mange av tankene dine. En ting er sikkert: det er utrolig givende og kjekt å blogge:) God helg! Klem Heidi

    SvarSlett
  5. Thank you for your visit on mine website! :)
    You also have nice website.

    Best regards from Germany.
    Birsen :)

    SvarSlett
  6. Bra skrevet! Jeg er glad for at jeg har funnet bloggen din! :)

    T

    SvarSlett
  7. likte dette innlegget jeg, veldig fint sagt.. eller skrevet:)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...