onsdag 31. mars 2010

Myke minutter 2

Jeg er nok ei forholdsvis urban "tuppe". Ikke det at jeg ikke liker store åpne landskap, og å vandre i alpine fjellskrenter med utsikt til fjord og daler. For det gjør jeg også! Men det er nær byen jeg trives med å bo. Og når jeg først er i byen, liker jeg å ta inn over meg bylivet. Nyte folkelivet. Kjenne på mangfoldet. Betrakte.



I de ti årene jeg og herr Åpent hus bodde i Vestlandets hovedstad nøt vi de by-aspektene til fulle. Og nå når vi har flyttet hjem til mindre forhold, må vi fra tid til annen ta oss en storbytur for å kjenne storbypulsen.


I lille-by er der heldigvis noen fine "urbane oaser" om du vil. Steder der venner treffes og "ting skjer" - der god mat og drikke er i omsetning i høyt tempo hele dagen. Der man treffes tilfeldig eller sitter "i fred" med ei bok eller ei avis. Og der alle er hjertelig velkomne - med eller uten barnevogn (!)


Og siden jeg er så heldig å arbeide i bykjerna, benytter jeg ofte anlendningen til å smette ut av kontoret for en lunsj. Enten med kolleger eller venner.

Her er et av stedene jeg frekventerer. God mat, god kaffe og rask levering - perfekt når man har begrensa tid til lunsjpause.







Avslappa stemning med lune farger og blanding av gammelt og nytt.



Til sommeren har stedet uteservering på en åpen plass utenfor. Der skal jeg nok ta med solbrillene når dagene blir varmere, og magen begynner å rumle sånn fem på halv tolv. :)



Jeg har flere yndlingssteder her. Skal ikke se bort fra at jeg tar frem den gamle mobilen min og ordner en liten bilderapport fra andre steder også! :) (Beklager bildekvaliteten!)

Her er forresten Myke minutter 1 :)


I morgen
kommer en designer på besøk.


3 kommentarer:

  1. For et herlig innlegg! Så enig, så enig. Jeg elsker cafeer i byen, med gamle bakhager gjemt inni kvartaler som ingen kunne tenkt seg lå der.. Vi har noen slike herlige plasser her i Skien. Og interiøret blir noe helt annet enn bakericafeene på senterene. Gode sofaér og store stykker med gulrotkake <3 Skulle gjerne åpnet en slik café selv, med antikke møbler (som også kunne vært til salgs) og moderne kunst på veggene.. Herlig! På min favorittcafé her hos oss har de en fantastisk meny. Alt er hjemmelaget og posjonene er store. Greske salater på cafeens eget service (keramikkverksted) og kryddersmør i egne små keramikkskåler.. og selvsagt hjemmebakte grove rundstykker.. Haha, nå er jeg nesten igang med et reklameinnlegg her. Har t.o.m hatt mine bilder på veggene der, er det rart jeg liker plassen da?! ;o)

    Tuusen takk for så koselig kommentar. Nå tenkte jeg snart å ta opp malingen igjen, har ikke hatt mye tid de siste månedene, da skolen har tatt masse tid. Sånn er det når husmora og småbarnsmamma´n skal ta fulltidsstudie på sine "gamle"-dager.. Men moro er det! Solgte 3 bilder i dag, så nå er det litt rom for nye tomme lerret her.. Men først skal vi male gulvene.. Begynner i morra tidlig.

    God påske til deg, legger til bloggen din hos meg så jeg ikke tuster bort adressen. Må jo innom igjen ;o)

    SvarSlett
  2. Så koselig innlegg det var under her! Og mange flotte bilder!
    Herlige bilder i dette innlegget også! Jeg savner virkelig en fin kafé! Rart med det - jeg har aldri vært en standhaftig kafégjenger, men likte å ha muligheten:) Jeg og ei veninne prøvde å spise lunch ute her en dag. Og utvalget her er alt annet enn bra...
    Ti minutters kjøretur herfra er det en "miniby", og der er det en "minikafé".
    Klokka tolv var de derimot så og si utsolgt for mat... Kjøpte meg en clubsandwich som absolutt ikke smakte godt, og var langt fra billig...
    Nei - byen har jammen sine fordeler:)

    Håper du har fine dager!
    Nå har påskeroen senket seg her i huset, og det er deilig:)

    SvarSlett
  3. Mimre mimre...en av mine favoritt kafeer fra den tiden jeg bodde i dennne byen :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...