mandag 7. februar 2011

Sveisen Semi


Designvirksomheden GUBI/Bestlite har relansert den fine taklampa Semi, som hadde sin storhetstid på 1980-tallet. Semi-lampen er designet av Torsten Thorup og Claus Bonderup i 1968.


På '80-tallet overgikk salget av lampen til og med populære Arne Jacobsens"Myren"-stol. Claus Bonderup mener populariteten skyldtes at mange ville ha noe annet enn det myke og hyggelige i Danmark. Man ønsket å bli utfordret med rene linjer og geometriske former. De litt eldre husker den kanskje fra en James Bond film også. Jeg har hørt at den ble brukt der - som kastevåpen!



Etter hvert ble den mest kjent, og verdenskjent for sin buede emaljerte metall, sitt stramme forsmspråk og sin fantastiske lysspredning i rommet. Dette er en lampe som "taler til" de fleste med interesse for godt lysdesign, er min vågale påstand.


Jeg husker den fra flere av mine foreldres venners hjem når jeg vokste opp. Selv som liten synes jeg den var flott! :) Den finnes også brukt, hvis man er heldig. Den over er fra retrobutikken Futura i Oslo.



Nå er den altså relansert. Denne gangen i variantene sort, hvit, gul, blå og mintgrønn. Og i størrelserne 30, 47 og 60 cm.

Her er slik jeg fant dem på Illums bolighus i København før jul. Vakker form om god lysdesign, spør du meg. Enig?




I morgen
leilighet med fine kontraster.

9 kommentarer:

  1. Flotte, tidløse og morsomme:)

    SvarSlett
  2. Morro at du skriver om denne. Fikk vite i helga av sivgerforeldre at de hadde en slik lampe over kjøkkenbordet for nesten 30 år siden. Artig:)
    Synd de ikke sparte på den.

    SvarSlett
  3. Oj, oj, oj vilken elegant og flott taklampa!!

    SvarSlett
  4. Hej och tack för din fina kommentar inne hos mig! Jo visst hinner jag vila, lägga upp fötterna och bara klappa på magen ibland också! Vilken härlig barnrumsinspiration du samlat på dig, tack för att du delar med dig!

    SvarSlett
  5. Den lampen har et så rent og delikat design.
    E l s k e r fargen på lampen på det første bildet! Sukk....Fin uke te dæ! :)

    SvarSlett
  6. utrolig morsom lampe egentlig. minner om en sånn hatt kineserne bruker på rismarkene:)

    kulest når man har to over et bord- utrolig stilig med de to gule syntes jeg:)

    Må bare si kjære deg, at jeg er så glad i bloggen din. Inspirerende og flott! Alltid gode tips og oppdateringer på trender. Jeg trives her inne i ditt åpne hus:)

    Stor klem fra mor i fjasevashuset

    SvarSlett
  7. Denne lampen er utrolig vakker. Har sett på den flere ganger, men har så mange andre lamper på ventelisten. ;)

    SvarSlett
  8. Nå fikk jeg plutselig lyst på en UFO-lampe, jeg også :-)
    Ønsker deg en fin kveld

    SvarSlett
  9. De er stadig SÅ SMUKKE! Tak, for at du sendte lys i min retning idag :o)
    Kærligst,
    Tine

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...