mandag 2. august 2010

Langvarig gjest

Potteplantere med blomster regner de fleste som midlertidig glede innadørs. (Ellers vil man vel gå på stadige nederlag!) I varme stuer - langt fra plantens egentlige "habitat". En av favorittene mine i den sjangeren er Hortensia. Den er som regel også bare en forholdsvis kortvarig gjest. Jeg har registrert at en blogg til og med hadde gjettekonkurranse for hvor lenge hennes Hortensia kom til å vare! :)


Nå husker jeg ikke lengre når denne kom i hus, men jeg husker at jeg den gangen tenkte at "Denne skal jeg passe godt på." Og så langt har det gitt resultater! :) Denne skjønne planten har gledet oss med sin tilstedeværelse i flere måneder. Her er mine tips.
Jeg har husket på å gi den litt ekstra vann før små jobbreiser, siden jeg ikke regner med at andre i familien "tenker" på den.  


Og planten bare står og står. Og kommer med nye blad og nye blomsterknopper. :)
Den flyttes rundt fra stue, til kjøkken, til verandaen når været tillater det. Er den ikke fin?



Mitt tips: litt vann anna hver dag. Går det lenger henger den veldig, men kan ta seg opp igjen for det. Og tips nr. to, når en blomst begynner å henge og vise tegn til å "gi seg" - klipp den av, og spar plantens krefter til å få opp nye skudd.




Har lest en gang at store grønne blad skal være energigivende å ha i hus. Og anbefales ofte for å skape trivsel og god atmosfære i kontorlokaler også. Jeg kan godt slutte meg til den. Sikkert litt Feng Shui i det? Herlig å se på.


Her er den for tiden med en liten sommervenn på besøk. Ungene synes den hørte hjemme der. :)


Har du en potteblomst du også? En sommerfavoritt innadørs? Og tips å dele med oss andre?

I neste innlegg
blir det rapport fra ferien i syd. :)

6 kommentarer:

  1. Så flink du har vært for å få hortensiaen til å blomstre lenge. Det er en nydelig blomst, men hos meg holdt den dessverre ikke så lenge denne sommeren heller.

    SvarSlett
  2. Jeg trot ikke jeg skal prøve meg på Hortensia en gang. Nei, denne kaktusdreperen kan holde seg langt unna skjøre blomster! He he. Du er god som har holdt liv i den så lenge da! Her begynner orkideene å henge med hode, så nå har jeg ingen som blomstrer ;(

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg! :-D
    Jeg elsker også Hortensia, men sliter med å få de til å stå lenge. Takk for tips! Jeg skal gjøre akkurat sånn neste gang jeg får en i hus. :)

    SvarSlett
  4. Jeg har denne i blaa, og jeg elsker den! Tusen takk for tips om hvordan den skal holde lenger:)
    Jeg bor nok klippe av noen som henger skjonner jeg...hehe

    klem Nina

    SvarSlett
  5. Nja... har inga gröna fingrar
    =)

    Kul att du hittat min blogg och att du gillar den
    * Gör mig glad att höra!!! *


    Må gott



    Maliin

    SvarSlett
  6. Så nydelig hortensia og fine bilder. I fjor sommer hadde jeg en avskåret rosa hortensia som stod i to måneder før den begynte å blir brun og krølle bladene. Dn gikk fra knall rosa til blekrosa og over til irrgrønn i blomstene, men like fin. Da ble jeg imponert.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...