lørdag 21. november 2009

Spisestua

Velkommen til spisestua i Åpent hus! :)

Eikebord i enkel, rett stil, med synlige sammenføyninger i hjørnene. Et slikt hadde vi "siklet etter" lenge på den fine Hjem, kjære hjem-butikken i Bergen. Uten at "nettopp-ferdig-student"-paret så sin mulighet til å tømme bankkontoen for det. Gleden var desto større når en eksakt lik versjon dukket opp på en kjedemøbelbutikk. :)


Til bordet har vi satt hvite Syverenstoler av Arne Jacobsen med behagelige, enkle sitteputer fra Ikea. (tips - de passer og funker godt). Slike stoler har jeg vært "forelsket i" i mange, mange år. De ble kjøpt på Lauritz.com og kom 4 blå og 2 ferskenfarga med lastebil fra Danmark! :)

Jeg synes fortsatt de er en fryd å se på. Sittekomforten er imidlertid så som så. (Noen som er enig?) Kanskje kan det være fordi bordet nok er et lite hakk for høyt i forhold til sittehøyden. Kanskje vi får gjøre noe med det.

Åpent hus er glade i kombinasjonen hvitt og tre, og syns at kontrastene med runde former i Syveren-stolene og taklampa, og de rette formene i bordet funker fint.

Og med så nøytrale rammer, kan et par små dekorting eller en vase med blomster virkelig få komme til sin rett. Det er vel stort sett filosofien med interiøret i Åpent hus, når jeg tenker meg om.


Lenge fikk spisestua stå på bart parkettgulv. Ei stund hadde vi kuskinn under, men etter hvert fikk vi lyst til å spe på  med noe sprekere og mer fargerikt.

Teppe under spisebordet er kanskje ikke alltid så praktisk, men det er en fin måte å "ramme inn" og "samle" spisestedet på. Dette teppet minner kanskje litt om Unikko-blomstene fra Marimekko. Teppet er mykt og forholdsvis kortbustet, med moderne og fargesterkt preg. Fargene er vanskelig å gjengi på bilde, men gjør seg godt mot alt det nøytrale i spisestu-møblene.

Taklampen har jeg skrevet om tidligere. Den er enkel, lett og moderne - og veldig funksjonell. Og som alle andre takpunkt i Åpent hus har den dimmer. Denne lampen anbefales virkelig! Fungerer fint både som spisebordslampe og lampe over stuebordet. Og med sin lette enkelthet kan den gli inn i mange innredningsstiler.



Her trakteres middagsgjester, det er åsted for syprosjekt, kakebord/buffeter, tegneutstilling for barna, midlertidig deponi for stabler med blader og aviser (noen som kjenner seg igjen?) - dette bordet brukes til alt mulig. Og dekoren skifter etter humør og årstider.



Alle foto: Åpent hus (c) Spør før du låner.

I morgen
blir det tips om spennede nettside og visning av "uventa design".

12 kommentarer:

  1. Her var det trivelig! Stilrent, praktisk og koselig på samme tid. Perfekt kombinasjon spør du meg :-)

    SvarSlett
  2. Husker du hvor mye du måtte betale pr stol? Er det laminat? Hvilken maling har du malt de med?

    SvarSlett
  3. God formiddag! Vi har også syveren-stoler, men jeg synes de er en drøm å sitte på! Kan sitte i timesvis rundt bordet - og det gjør vi også!

    SvarSlett
  4. HEI
    Så kjekt å se noe fra ditt eget hjem;-) Syns det ser så fint, enkelt og rent ut, og samtidig koselig ut i spisestuen din!
    7`eren stolene har jeg ønsket meg i mange mange år nå også... så om jeg kommer over noen ikke så dyre en dag så blir de nok med hjem til meg.
    Syns det var en veldig fin kombinasjon med tre og hvit her ja... jeg synes det er så vanskelig å sette sammen noe med tre.... er litt mer den plastik-fantastik-typen...
    Pent teppe under, men hvordan er det sånn praktisk sett? Må du støvsuge ofte? det er jo så deilig å sette beina på.

    Du får ha en fin lørdag:-)

    SvarSlett
  5. Til anonym: stolene kostet ca. halv pris - det vil vel si noe sånt som 1500 pr stk. (som jo fortsatt er penger) De er formpresset tre. Husker ikke hvilken maling vi brukte - ganske standard hvit mat maling. De ble sprøytemalt av noen vi kjenner.

    SvarSlett
  6. så fint! ser ut som bildet på veggen matchar teppet òg =) du har rett ang nøytrale rammer, då kan ein gi etter for små dekor-infall når dei måtte dukke opp...

    tusen takk for fin kommentar - ha ei strålande helg!

    SvarSlett
  7. til Gul hverdag: mørkt teppe / mørke gulv er vel generelt en utfordring ift. støv. Vi er bortpå med ministøvsuger innimellom, ja. :) Men så kan da ikke alt i heimen være grått heller! :) Til Beauty comma: hadde håpt at ingen skulle legge merke til de like fargene i maleriet og gulvet - de matcher faktisk altfor godt!!! :)

    SvarSlett
  8. Åhhh. Litt misunnelig på stolene dine altså. 7ern har alltid vært en av favorittene mine. Liker godt kontrasten mellom bord og stoler. Både materialbruk og farge ;) Her skal loppis stuebordet innvies med venninnelunch. Gleder meg.

    Ha en fin søndag!

    Klem

    SvarSlett
  9. Ha ha! La også godt merke til at teppet og bildet matchet ja ;) Er ikke det fint da?! Trodde først det var et speil jeg så, som speilet noen røde krukker etc (har liten skjerm på laptopen min) før jeg så at det var et bilde.

    Enig at et teppe samler spisestuen mer, og gjør den lun og trivelig. Har lurt på et sisalteppe selv, eller noe i den duren. Har tidligere hatt teppe og synes det funker fint, så lenge man belager seg på hyppig og grundig støvsuging. Er jo også deilig å plassere bare føtter på da.

    Koselig å se bilder fra krokene dine :)

    SvarSlett
  10. Vil bare si takk for en veldig fin blogg! Jeg henter mye inspirasjon og håper du fortsetter:)

    SvarSlett
  11. Hvor langt er spisebordet?:)

    SvarSlett
  12. hei anonym
    spisebordet er 2 meter langt
    så har jeg en ileggsplate som kan gjøre det til 2, 5

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...