mandag 30. november 2009

Ønsker fra de små

Har lyst til å komme med et annerledes innlegg, nå når adventstiden begynner,
og forberedelsene til julehøytiden er i gang.
Denne tiden blir i våre tider mer enn jeg skulle ønske
preget av huskelister og ønskelister.
Her er, litt til motvekt -
en annerledes ønskeliste fra våre små:


Ikke skjem meg bort!
Jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg ber om. Jeg bare tester dere.



Ikke vær redd for å være bestemte overfor meg!
Jeg foretrekker det. Det får meg til å føle meg trygg.


Ikke la meg utvikle dårlige vaner!
Jeg har bare dere å stole på til å stoppe meg.



Ikke få meg til å føle meg mindre enn jeg er!
Det får meg bare til å ville gjøre meg større enn jeg er.


Ikke heng meg ut foran andre!
Jeg tenker mye over hva dere sier, hvis dere snakker rolig til meg hjemme.



Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør er store synder!
Det forvirrer det verdibildet jeg skal bygge opp inni meg.

Ikke ta det altfor alvorlig når jeg sier ”Jeg hater deg”!
Det er ikke deg jeg hater, men den posisjonen du har til å stoppe meg når jeg ikke vil.




Ikke tenk at det er under din verdighet og si unnskyld til meg!
En oppriktig unnskyldning gjør at jeg føler respekt, varme og hengivenhet for deg.


Ikke skjenn og mas!
Da må jeg beskytte meg med å late som om jeg ikke hører.



Ikke prøv og late som om du aldri gjør feil!
Jeg er altfor skuffet når jeg oppdager at det ikke stemmer.


Ikke vær for rask med fagre løfter!
Jeg blir så skuffet når du ikke greier å holde dem.



Ikke sett altfor høye krav til min ærlighet!
Det er lett å skremme meg med løgner.


Ikke si at du ikke er glad i meg!
- selv om jeg av og til gjør stygge ting. Da blir jeg redd.



Ikke si at det bare er tull når jeg er redd!
For meg føles det virkelig. Du hjelper meg mye bedre ved å prøve å forstå.


Ikke vær inkonsekvent!

Det forvirrer meg.

***


Alle foto (c) Åpent hus.

7 kommentarer:

  1. Jeg ble skikkelig rørt og nesten litt melankolsk av den posten der... Denne skal jeg spare på til jeg selv får barn!

    SvarSlett
  2. Så flotte visdomsord, og skrevet og illustrert på en utrolig god måte! Denne tror jeg at jeg også må spare på til jeg får barn.

    SvarSlett
  3. For et fint innelgg, jeg så en lignende tekst på helsestasjonen som jeg prøver å få tak i.
    Den plakaten skal henge her hjemme så vi husker de viktige tingene!!

    Ha en fin kveld.

    Tonje

    SvarSlett
  4. Så flott påminnelse om hvordan barn tenker!
    Takk
    -Og ha en riktig fin tirsdag;)
    Klem

    SvarSlett
  5. Hei på deg :) Dette var velskrevne ord, virkelig noe en bør tenke over. Jeg har tittet rundt på bloggen din og funnet mye annet interessant. Du er virkelig flink til å skrive ;)
    Når det gjelder Trondheim, burde du kanskje besøke "Ting", en ny butikk som har åpnet. Jeg har ikke vært der, men det kan kanskje hende at de har sånn lampe du skrev om i et annet innlegg. I alle fall noe i den stilen :) Butikken ligger i Olav Tryggvasons gate, som er en del av E6'en. Nesten med det samme du kommer inn i byen nordfra.
    Ellers så kan dere jo spasere en tur opp til Kristiansten festning. Der får dere god utsikt over byen, og er et deilig lite grønt rom midt oppimellom all bebyggelsen :)
    Ha en fin tur!

    SvarSlett
  6. Så fint innlegg. Slike ord til ettertanke er en fin motvekt mot adventstidens gavekjør og travelhet.

    Jeg har tatt meg en titt rundt og liker bloggen din. Titter nok innom senere igjen :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...