fredag 4. mai 2012

På ønskelista: Bøllings bakkebord



I dag vil jeg dele min siste forelskelse med dere. :) På interiør-fronten, altså. Det er det klassiske bakkebordet fra danske Hans Bølling. Det er selvfølgelig (nesten) dansk, og ble formgitt for over 50 år siden. 




I dag er det fortsatt anerkjent og veldig populært. Det refereres ofte til som "det originale bakkebordet" - litt av en ærestittel, hva? :) Det er i alle fall skapt i klassisk design, med godt håndtverk og gode materialer. Og så kan det vel brukes til mye. 




Hans Benedikt Bølling var opprinnelig utdannet reklametegner og tømrer, med det skulle bli arkitekturen som fikk hans fulle oppmerksomhet. Han var ferdigutdannet i 1960. Tre år etter skapte han det som skulle bli en klassiker innen dansk møbeldesign. 


Bordet har to plan som begge kan brukes. Det kan slås sammen, og bretta / bakkene kan brukes hver for seg. De to bretta kan også snus, slik at annen farge viser. Slik kan man få til variasjoner uten å bytte ut noe. Og så liker jeg godt at det har hjul.






Det opprinnelige bakkebordet kom med sorte og hvite plader, men i løpet av årene er der kommet mange nye fargekombinasjoner. 



Denne forelskelsen har vel lagt der og ulmet lenge. Men den blusset opp igjen for alvor da jeg kom over reportasjen som jeg laga innlegg om i forrige uke. 
Noen som kjenner igjen dette bildet? 


Dette hadde passa knallfint ved siden av spisebordet vårt i det nye huset. 
Men tusenlappene er allerede lovt vekk til rørlegger, elektriker og snekker... :(


riktig god helg til alle som svinger innom
og takk for alle hyggelige kommentarer dere legger igjen. 
gjør det kjekt å blogge. 



I neste innlegg
noe hjemmefra

3 kommentarer:

  1. Bordet er kjempe stilig. skjønner godt at du ønsker deg det.

    Mange fine dører du har funnet fram, jeg hadde gått for grå eller tredør Synes dørene fra Ege er veldig fine. Den grå døren tror jeg hører til et hus i gaten der min mormor bor, og hver gang jeg går forbi beundrer jeg den. Synes den smale stripen gjør døren stilig.

    Lykke til med valget.

    God helg fra Annfrid

    SvarSlett
  2. Så fint! Tror jeg blir forelsket selv jeg, men det gjør jeg lett i Dansk design... Kjempe fin blogg med masse herlig inspirasjon!

    SvarSlett
  3. Bordet står høyt på min ønskeliste også! :-) kjempestilig, og noe man ikke blir lei innbiller jeg meg.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...