fredag 7. januar 2011

Kivi

Jeg ombestemte meg på tema for dagens innlegg, og valgte heller klassiske Kivi. Denne moderne klassikeren har vært i produksjon i over 20 år nå. Kivi lyslykten er formgitt av finske Heikki Orvola i et samarbeid med Marimekko i 1988. Den er nok å finne i mange norske (interiørblogger-)hjem. Dagens Åpent hus-oppmerksomhet er viet lille fine Kivi.



granatrød



Den frosta utgaven gir et spesielt vakkert lys, synes jeg.



eplegrønn


Med sin enkle og tidløse form tenker jeg at den kan passe inn i de fleste stiler. Den finnes i et helt spekter av farger, så her er vel noe for enhver smak? I og med at den er så enkel i formen, er den flott å kombinere sammen med andre former og "stilobjekter" også.

ultramarin

purple




Hos oss finnes både turkise, eplegrønne og frosta varianter.
Og jeg blir aldri lei dem!

God helg til alle som svinger innom i Åpent hus.

Todays post is dedicated one of my favourite tabledecorations in wintertime. The Kivi candleholder has been in production for over 20 years. Heikki Orvola designed it out of a commission from Marimekko in 1988, and its production began at Iittala Group’s glass factory in Nuutajärvi, Finland. In Open house we own some in apple green, some in turqois and a couple of bigger frosted ones. Love'em!


I neste innlegg
kloning av gammelt og nytt.

10 kommentarer:

  1. Enig!
    Elsker dem! Har dem i mange fargevarianter rundt omkring i huset. Og det er som du sier. De kan kombineres med alt. Min favorittfarge er den sjøgrønne:)

    Ha en fantastisk helg!

    SvarSlett
  2. Enig, enkle og tidløse. Vi har blank, ja kun én. Det går jo ikke an, tenker jeg, når jeg ser alle de fine fargene som finnes! Ha en flott helg.

    SvarSlett
  3. Fiiine lysestaker. Vi har en haug. Av og til settes de sammen, mens de andre ganger spres på border og vinduskarmer. De er jo fine både alene og i gruppe. Håper du får en finfin helg!

    SvarSlett
  4. Jeg tror det som gjør de så populære er det at de er så enkle at de kan brukes i mang slags stiler.

    Noen ganger kan det som er åpenlyst enkelt være kjedelig, men disse er bare klassisk og nyyydelig :)

    SvarSlett
  5. Veldig fine! Noen av mine kan ses i innlegget mitt i dag. Jeg ønsker meg et par i frostet glass, de er lekre!

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  6. Og enda vakrere blir de med telys i plastkopp!
    god helg til åpent hus fra meg i tredje etasje:)

    SvarSlett
  7. Heisan!
    Jeg har virkelig en Kivi-familie. Har ingen selv, men søsteren min, moren min (sikkert forært av søsteren min) og tantebarn har alle flust med Kivier. Rene og stramme i formen og finnes jo i så mange fine farger.
    Ha en glad helg!
    Hilsen Kaspara

    SvarSlett
  8. Kjempefine og fortjener absolutt å bli tatt frem i lyset og få litt ekstra oppmerksomhet med jevne mellomrom!

    SvarSlett
  9. Fint innlegg :) Min knuste i fjor, tror jeg må ønske meg noen nye :)

    SvarSlett
  10. Åja, desse er så fine! Eg fekk mine første i november når eg blei 40. Åtte stk totalt (som eg kjøpte for pengar eg fekk). Alle i ulike fargar, men eg valgte med vilje nokre av dei i fargar som passar til jul - rødt, mosegrønt og pomerans. Den siste, samt "sand" er mine favorittar trur eg. Bestilte hos Royaldesign.no som har gode prisar og bra utval :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...