onsdag 18. august 2010

Nytt i Åpent hus


I sommer var storfamilien på utflukt til Geiranger. Området er kjent for storslått og urørt natur, og vi i Åpent hus har selv kjennskap til den fra flere herlige fotturer og teltturer der. Om sommeren kryr det av norske og utenlandske turister der, som kommer både sjøveien og landeveien. De fleste nyter utsikten og tar gjerne en tur til nærmeste fjelltopp eller en båttur på fjorden. De heldigste unner seg et hotellopphold, og kanskje også en visitt (minimum tre timer er mitt råd) til det største hotellets skjønne spaavdeling.


Men det mange ikke vet er at stedet også har et spennende kunstgalleri. Et sted som utenfor har hengt skiltet "No souvernirs". Jeg må alltid ha meg en tur innom her. Så også denne gangen. Jeg var knapt kommet innenfor døra før oppmerksomheten min var fanget. Og selv om jeg prøvde å "riste meg løs" og fortsette kikkerunden ble jeg som trukket av en magnet tilbake til denne ene plassen på veggen.



Der hang noen "masker" i steingods. Jeg var ubønnhørlig fascinert. Og spesielt av en av dem.  Hvorfor ble jeg det?? - Jo, det er vel det jeg synes er så spennende med kunst: det har "noe ved seg" - et eller anna som gjør at det rører ved noe inni en: nysgjerrighet, irritasjon, sentimentalitet, romantikk, fred, uro, glede eller noe anna. Og så er kunstsmaken også noe helt personlig - like ulik som vi enkeltmennesker er.


Jeg kom ikke utenom - den ene måtte få bli med oss hjem. Mine kjære svigerinner bifalt valget. Herr Åpent hus ble innhentet utenifra for godkjennelse, og vips, et lite bankkorttrekk etterpå: svevde jeg, praktisk talt, overlykkelig ut med en tung, godt innpakket "dings" under arma!!


Sånn kan det gå. Du kan godt si at det var vår souvernir fra Geiranger. :) Nå har den allerede sin starthistorie her hos oss. Ungene liker den kjempegodt. Vi har gitt den navnet "Bartemannen". Det finnes bare en av den. Og den er vår!! :)


Vi har fundert på den rette plasseringa for den. Skal snart vise hvor vi har hengt den i første omgang. Og kanskje dere har noen synspunkt på den og det?

Fra Geirangerturen laget jeg forresten også disse innleggene.
Naust med søtsmak og F for ferie

I neste innlegg
blir det helt ny trappeutstilling her:)

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med et utrolig flott ferieminne.

    SvarSlett
  2. Så stilig! Den hadde som du sier noe helt eget ved seg, utrolig uttrykksfull til å være en steinmaske:)

    SvarSlett
  3. Den likte jeg veldig godt. Gleder meg til å se den "plassert" hos dere. Ha en strålende fin dag. :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...