onsdag 25. august 2010

Kommode kommoder

1) Wis design.

Har du tenkt over hvorfor møbelet har fått navnet kommode?
Det stammer fra det franske ordet commode, som har betydningen passende eller bekvemt, praktisk. Og i utgangspunktet ble det nok utformet ut fra praktiske behov. Men vi mennesker innehar også en spennende dimensjonen ut over å skulle forholde oss til praktiske objekter. Vi opptar oss (i ulik grad) med skjønnhet - med utforming, med farger, kontraster, kombinasjoner og materialer og stiluttrykk - i det hele tatt med estetiske opplevelser. Er ikke det spennende?? :)

2) skøna hem

De fleste av oss har så mange ting at vi må ha noe å ha dem i. Og gjennom tidene er det, som de fleste andre møbeltyper utformet et helt univers av ulike varianter å velge blant. Det skal heller ikke så mye til for å omskape "saken" til et helt eget personlig og unik møbel. Her er noen vakre utgaver til øyets forlystelse.
(som vanlig eier jeg ikke evnen til begrensning - så dere får ta alle 14! ) :)

3) Hjemme hos Marta i Huset på landet blogg

4) PS kommode fra Ikea - her hos House of Philia blogg

5) Denne minner om gamle arkivskuffer. Fra Anthropologie.

.
6) Litt utenom det vanlige: Stack oppbevaring hos Euklides


7) Trekommode inspirert av gamle typografi-bokstaver. Fra Kent & London.

8) Drivved-versjon fra Graham and Green.


9) Gammel kommode i ny drakt - hele fremsiden sett som et samlet "kanvas". Foto fra Skøna hem.


10) Luta kommode fra Ruby Beech

11) Et strøk maling kan gjøre susen. Her har Det blitt tre ulike farger til og med.
Vist med tillatelse fra Fjeldborg blogg.


12) Dette er vel noe som kalles en Ikea-klassiker. Kommodeserien Malm er enkel og fin synes jeg. Foto: Alvhem 


13) I ellers nøytrale rammer kan kommoden godt få være et blikkfang.
Denne er helt klart det. Funnet hos Living etc.


14) Noen som kjenner igjen denne? Denne er et arvestykke fra min avdøde morfar. Og den holder til i hallen i Åpent hus.

I neste innlegg
viser jeg siste kunstinnkjøp her, oppe på veggen.

8 kommentarer:

  1. Kommode fra Wis design er bare herlig!! :)

    SvarSlett
  2. Mange fine og inspirerende bilder du har funnet frem! ♥ Kommoder i alle mulige farger og fasonger! Jeg har funnet noen favoritter! ;-)

    SvarSlett
  3. Den øverste kommoden fra Wis design var helt nydelig, kunne godt tenkt meg den. Synes også kommoden hos Martha var veldig sjarmerende. Vi kikker etter en kommode til kjøkkenet. Regner med at vi ender opp med en fra ikea. Billig og greit :)
    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Herlig innlegg. Her var det mye fint å hvile øynene på. Den fra Wis var jo bare skjønn da! Ønsker deg en fortsatt fin kveld :)

    Klem fra Siddismamma

    SvarSlett
  5. Tusen takk for veldig hyggelig kommentar!!
    Så fin blogg du har! Du har en ny følger ;)

    Jeg trives veldig godt i vår nye leilighet. Har funnet så mange fine skatter her nede på sørlandet :D Alt brukt, så nei, det trenger ikke koste mye å freshe opp litt ;)

    SvarSlett
  6. Nå blei eg jammen glad for at du la igjen et livstegn sjå meg, så eg kunne finna denna flotte bloggen din!!!!

    Ser jo med ein gong at her komme eg te å stoooortrivast, så legge med te som følgar med ein einaste gong, så eg ikkje går glipp av nåke ;o)

    Kjekt at du likte deg sjå meg og da :o)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Kjempefine kommoder du har funnet frem! Jeg har nettopp vært på Fretex og handlet meg en kommode som skal forvandles med litt maling. Så takk for inspirerende bilder og en flott blogg! Meldte meg opp som følger med en gang. :)

    SvarSlett
  8. byrån med glasdörrar var ju helt underbar.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...