torsdag 14. januar 2010

Hvilken peis er DEG? / Fire places

Mange norske hjem har "ildsted". Hvorfor har den kommet i hus? Peis som oppvarmingskilde? Som hyggeskaper? Som designstatement?

Her - i min virtuelle notisbok - kommer en gjeng med fine peisbilder jeg har samla meg. Der er mange tøffe og fine peiser på markedet. Dvs: Sorry, folkens - nok et langt innlegg fra meg. Vanskelig å velge ut bare noen få! :) Hvis du ikke finner NOE du liker her, er du nok i mindretall ...! ;) hihi.

(husker ikke kilden til dette bildet)

Con Moto - flyttbar - peis uten pipe

Bloch designs

Conmoto - puff og peis i ett.

Heat Norge

Norpeis

Fra Myhome blogg



Kakkelovn fra svensk eiendomsannonse

Hos Huset på planen blogg

Fra Hvitstil blogg

BGS naturstein


Fra ifi.no

Fotograf Dyrløv

Peisselskapet.no

Peisselskapet.no

Peisselskapet.no

Riviera fra Peisutenpipe.

I Åpent hus kasta vi ut den kombinerte parafinbrenner / åpen peis fra 70-tallet (grufull!) med en lukket peisovn i enkel utførelse. Den fyller både funksjonen "varmekilde" og "stemningsskaper".


Ikke noe fenomenalt designstatement. Men enkel og grei. Og akkurat passe pris for det vi hadde tenkt. Vi er fornøyd :) Vi får heller vurdere igjen en gang etter at vi har overtatt Drømmehuset. Bildet over er fra leverandøren, altså. Vi har ikke store franske dører ut til en patio... :) Peisovnen heter forresten Wiking Pacific.

Andre innlegg om peis i Åpent hus:
Hvilken peis er deg 2
Varianter av peiskos
Plass til veden



I neste innlegg
blir det skjønt interiør fra et engelsk hotell verdt å merke seg.

13 kommentarer:

  1. Jeg mener peis først og fremst skal være en varmekilde, så får kosen komme som en bonus. Er selv veldig glad i de innebygde variantene. Ønsket Rais 600 (mulig det er den på bildet fra Dyrløv), men det ble så omfattende og dyr muring at vi endte opp med en som ligner litt på den siste du viser. Veldig fornøyd med den. Et innlegg om den er faktisk i "pipeline" hos meg. :-)

    SvarSlett
  2. Min drøm = Kakkelovn,
    ingen over, ingen ved siden ;o)

    Flotte inspirasjonsbilder! J.

    SvarSlett
  3. Hoho! Peisen min! (Selvom jeg syns jeg husker at jeg har et enda bedre bilde av den på bloggen min.)
    Jeg liker egentlig den helt enkle peisen med åpen grue, ala den øverste. Eller sånne peisovner du har selv. Det har vi på hyttene, og det både ser fint og enkelt ut og varmer utrolig effektivt! Fint innlegg.

    SvarSlett
  4. Kakkelovnen var nok min favorittDen kunne jeg gjerne adoptert på flekken.

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg er peisoman (ikke pyroman, hehe) Det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb er å fyre i peisen. For ikke å snakke om Lørdagsmorgen... tussle ned i morgenkåpa og fyre opp i peisen og så legge seg igjen så det kan bli en lunk i stua til vi skal lage frokost;) Vi gikk for en som ga mye varme. Men vi gikk også etter pris. Et annet kriterie var at man kunne se flammene så da ennte vi opp med en Jøtul F373. Den vant Reddot designaward for tradisjonell og moderne design. Så da vet du det;) Klem fra meg.

    SvarSlett
  6. Jeg ville gjerne hatt en kakkel ovn!
    Men her var mange flotte ildsteder, kunne hatt mange av dem- bare de varmer :-)

    SvarSlett
  7. Synes det var mange fine her! Jeg liker at man kan se ilden, synes det er koselig!:) Liker de enkle, litt stramme i stilen som bildet med Dyrløv. Ikke aaaltfor skulpturell, moderne. Den hvite kakkelovnen er kul den også!

    SvarSlett
  8. Liker også godt det stilrene, som Dyrløv..
    Likte veldig godt peisen til din bror i Paris også:)
    Ovnen min varmer bra, det er en grei og vanlig ovn som mange har tror jeg..
    Vi rev en stor, gammel og åpen peis i fjor, pga at vi endret planløsning i stuen, og da tenkte vi at varmekilden var det viktigste, den gav ingen varme..Skal jeg ha ny der, foretrekker jeg lukket, med glassdører:))
    Klem Anita

    SvarSlett
  9. Heisann!!! Takk for kommentar på siden min.Ja nå er jeg sliten, men også super spent på innflytting... men kan si jeg gleder meg til hverdagen blir "normal" igjen, hehe... Flytting er ikke noe jeg skal gjøre for ofte, hehe.. Vi har en peisovn som ligner deres, og den fra myhome... bare den står på en stett på en måte. Når jeg valgte peisovn så valgte jeg etter disse kriteriene: Design,hygge, praktisk, god varme og lommebok ,hehe... kansje mest etter den siste ;-) hehe. Den gleder jeg meg til å bruke;-)

    God natt. Fra Helena

    SvarSlett
  10. Kakkelovn synes jeg er utrolig flott! -I et hus den passer til. Hos oss har vi en Trio 1 fra Nordpeis, noe av samme stil som den hos My Home. Da vi kjøpte peis i høst var det veldig viktig for meg at vi kunne se flammen! Og at den gir godt med varme.
    Av bildene likte jeg best den fra my Home og den fra Dyrløv.

    Klem Kristine

    SvarSlett
  11. Her hos oss kunne vi gjerne hatt en stor kakkelovn. Hadde ikke vært meg i mot, men en gjennomgående en fra peisselskapet hadde passet godt også.
    Peisen du har funnet fra FotografDyrløv er også i min gate ;)

    Målet hos oss er at design og funksjon kan gå hånd i hånd :)

    SvarSlett
  12. Oj her var det så mange fine peiser så det er ikke lett å si..Men norpeis eller fotograf dyreløv ? eller hva var den siste jeg så som minner mest om min peis.:-) Men klart kakkelovn..er et smykke :-) Gry

    SvarSlett
  13. Hej,
    Vilken fin blogg du har!

    Tack för kommentaren hos mig, kul att du också har de glasen. Jo, de runda bollarna är en dörrkrans som är tänkt som julpynt fast jag har den uppe året om. :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...