tirsdag 15. desember 2009

Utsikt?

Dette innlegget har lagt på vent ei stund. Jeg begynte å skrive på det når høsten så vidt var i gang. Og lovte meg selv at jeg skulle vente med å publisere til jeg var helt nødt. :) Og nå er jeg det!! :) Nå er det jo straks vintersolhverv også - så da må det være lov!!


Here it goes:

Nå når vi til slutt har måttet ta inn over oss at det ikke blir shortsvær på ei stund, har verandamøblene endelig funnet sin vinterdvale i Åpent hus' garasje (som aldri har plass til noe bil, gitt).

Da begynner det å bli på tide å ta frem bildene fra i sommer, og gjenskape de herlige stundene og forlenge følelsen av sol og varme. :) Åpent hus er definitivt sommermennesker, selv om vi har lært oss, og av nødtørftighet nok vet, også å sette pris på de andre årstidene.


Selv om vi ennå ikke har funnet drømmehuset, har vi det fint i rekkehuset vårt.
Og utsikten er definitivt det absolutt beste med stedet vårt.




Da jeg først flytta inn tenkte jeg at utsikt er fint på fineværsdager, men nei:
Vi nyter den hver dag. Ser vind og vær og lys forandre seg usavbrutt. Ser regnskyene komme drivende fra havet og innover fjorden. Ser båttrafikken gå til og fra, og små seilbåter med aspiranter i som øver seg på å tøyle naturkreftene rett nedenfor her. Vi ser snøen krype oppover og nedover fjellsidene og løvet sprette og skifte farger både rett utafor, og helt på andre siden av fjorden.


Ungene sitter ofte på kjøkkenbenken og sysler med forskjellig når mor lager mat eller kjører kaffekverna. Da prater vi om alt vi ser utafor. Og det er ikke bare når man bestemmer seg for det - blikket glir ustanselig og naturlig forbi vinduet, selv på en rask innadørs spasertur med klesvask i hendene.


Utsikta gir rett og slett sjelefred. Og den er "i glaninga" på oss hele tiden. Kombinasjonen av ikke-innkikk, og deilig utsikt er ikke mindre enn fantastisk.



Og når man først er blitt vant til utsikt, er det ganske så vanskelig å gi avkall på den. Derfor blir vi boende her. Ennå ei stund. :) Kanskje drømmeboligen dukker opp rett i nærheten??




Nå skal jeg drikke kaffien min og se hva kveldens utsikt har å by på. Ah! :)
Foto: (C) Åpent hus.

I morgen
gammel ting blir ny i Åpent hus

12 kommentarer:

  1. Wow, for en utsikt! Skjønner godt at dere ikke vil flytte fra den:)

    SvarSlett
  2. Vi har bodd med en like fantastisk utsikt som deres i 11 år nå, og det var uaktuelt med et hus uten når vi nå har kjøpt nytt....så jeg skjønner godt hva du mener i innlegget ditt ;)

    Fortsatt god førjulstid :)

    Hanne-Marit

    SvarSlett
  3. det var bra. har dere greid å finne nytt sted med herlig utsikt altså? det er et kunststykke! har du blogget om utsikta, eller? :) hehe. (mye rart man skal blogge om!!)

    SvarSlett
  4. For en nydelig utsikt!

    Tusen takk forresten, for en fin og støttende kommentar i bloggen min i går. Det satt jeg veldig pris på.

    SvarSlett
  5. Nyydelig utsikt! Vi bor i et hus i en dump med 0 utsikt, men en hel blokk har innsyn til vår stue... utrolig at vi kjøpte huset, men det er kort vei til stranden, da.. Uansett, jeg savner utsikt enormt mye. Jeg tenkte vel ikke over det før, da var utsikt en selvfølge og derfor ikke viktig da vi valgte huset..
    Takk for nydelige bilder
    Kjersti

    SvarSlett
  6. Uttrolig flotte bilder, misunner dere den utsikten!
    Ha en fortsatt fin dag

    SvarSlett
  7. Så herlig utsikt! Skjønner godt at du ikke blir "mett" av å se ut på den.
    :)

    SvarSlett
  8. Åh, jeg får helt sug i magen av utsikten din! Er selv vokst opp med fantstisk utsikt, men bor nå midt i byen. Trives godt, men slike bilder får meg til å lengte hjem...

    SvarSlett
  9. Verdens flotteste utsikt!! :)

    SvarSlett
  10. Vilken fantastisk utsikt, det måste prägla hela livet att leva i en sådan miljö. Påminner mig om enda gången jag varit i Norge, det var när jag var liten och jag minns att det såg ut precis så här faktiskt :)
    Roligt att du tittade in hos mig!

    SvarSlett
  11. Eg vart nysgjerrig og måtte bla litt i arkivet ditt for å finne ut sånn omtrent kor du bur! ;) Fabelaktig utsikt!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...