søndag 9. september 2012

Flisejakt og alle de andre valga../ What to choose


Det viktigste valget
Å velge fliser til bada i nye huset vårt viste seg å være en stor utfordring.
Flisene skal liksom "vare ei stund". De er dyre å erstatte, og en god porsjon jobb også.
Ergo: et viktig valg i oppussingsprosessen.

Vi har stort sett gått for løsninger som skal vare over tid. Det vil si - ikke de sprekeste, mest vågale valga, men heller de litt mer tidløse. Det stemmer vel egentlig godt med oss som "folk". Liker ro og enkelhet i de store flatene. Så får vi da heller "sprite det opp" med mer lettutskiftelige detaljer i ny og ne, dersom vi føler for.



Bada og kjøkkenet + belysning har vært mine hovedansvar. Skal si deg har det vært noen lange stunder på besøk i diverse fliseutsalg i Ålesund. Og lange kveldstimer på leting etter den perfekte flisekombinasjonen på nettet.




Så ble det hos Modena jeg endelig fant det jeg leita etter. Fine utstillinger, hyggelig og hjelpsomt personale og mange fine fliser. :) Modena må jeg rett og slett få lov til å anbefale. :)
Snart skal jeg vise flislegginga på dette badet. Bildene vist her er fra Modenas butikk, Kviks utstilling og produktbilder fra nettet.



Alt det andre....
Og skulle det da bare være fliser som skulle velges i dette husprosjektet, da...!
Til bada skulle vi kjapt kunne gi svar på hva slags servantarmatur (springen i vasken, på mi dialekt)
dusjarmatur, toalett, sisternetype, typer lamper og plassering på dem, type innredning (skap), mål og type badekar (med eller uten overløpsventil, veggfesta eller ei, med veggfesta kararmatur (badekarkran på mi dialekt) eller festa på karet osv osv.)


Lysplan fikk vi kyndig hjelp til.
Siden vi ikke fant igjen datautskrifta akkurat da, laga vi en provisorisk en, 
med Lillemors fargeblyanter. :) 
Sånn at elektrikeren fikk det hun trengte i tide. 


Å se det for seg

Jeg føler jeg har tråla det som er av rørleggersider og nettbutikker som har med bad å gjøre. 

Synes ikke det er spesielt oversiktlig og lett å ta de rette valga. Flere som har den opplevelsen?

Hadde jeg vært rik og hatt god tid skulle jeg laga en "simulator", der man kunne plukke produkter, kjapt sette inn mål og spesifikasjoner,
og i nærstudium få vurdere om ting passer sammen og kommer til å se ut som man trodde. Jeg har til nå ikke funnet et slikt verktøy. Og dermed blir valgene tatt litt fra "en følelse", mer enn fra et fullstendig synliggjort alternativ. 

Heldigvis fikk jeg faghjelp fra skjønne Marit med bloggen Nr. 14. Det har jeg skrevet om før.
Ved å utvide rommet litt mot vest (vi spiste litt av det som skal bli lekerom/filmrom), får vi nå plass til både romslig dusj, badekar, toalett og to vasker.


Flisleggeren vår har starta jobben, men har fått for lite flis.
Så da ble det stående et par uker på vent.
Lyst å se hvordan det ser ut nå? :)



1 kommentar:

  1. Jeg skjønner godt at dette ikke er et enkelt valg. Det finnes så utrolig mye fint når man kikker gjennom både utstillinger og kataloger, men hvor varig er løsningene i grunn? Jeg er kjempespent på hvordan resultatet ble. Collagene ser hvertfall knallfine ut :)

    Håper du har hatt en fin helg og god ukestart til deg og dine :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...