mandag 12. juli 2010

Kjøkkenbenker a la carte

Innimellom all deilige sommerstemningen, har jeg fått et innfall av å lage et skikkelig praktisk innlegg! :) Kanskje fordi jeg begynner å bli litt lei av at den olja trebenken ikke ser så vakker ut lenger. I alle fall, jeg har begynt å kikke på "hva som finnes der ute" av alternativer.

For hva velger man til kjøkkenbenk? Hva er pent, hva er praktisk, hva er holdbart?
Her er noen eksempler jeg har funnet frem på kjøkkenbenkmenyen. Nyutvikling av komposittmaterialer gjør valgmenyen stadig større. Valgets kvaler.


1) Rustfritt stål - her i børstet utgave.
2) Under, polert.



Steinsorter er et sikkert valg. Men i høyere prisklasse, som regel.
3)  Over og under: marmor. Finnes i mange mønstervarianter og fargenyanser.




4) På engelsk kalles denne steintypen "soapstone" fordi den har så glatt og fin overflate.
Det høres forlokkende ut. Skulle gjerne sjekket den ut "i levende live". En leverandør kan sjekkes ut her.


  
 
5) Ceasar-stein heter denne varianten vist i tre utgaver over. Den er laget med kvarts som base, og finnes i et vell av fargevarianter og glansgrader. Sjekk linken.


6) så finnes der etterhvert mange nyutviklede komposittmaterialer med ulik "feel" og farger - men alle med stor slitestyrke. Her er en leverandør.


7) Hos oss har vi kommet til et kjøkken som ikke er for dårlig til å byttes ut. Men den hvite laminatplata fikk hvite for en arbeidsbenk med glød - ei heiltreplate i olja eik. Det gjorde prikken over i'en i det ellers hvite og anonyme kjøkkenet vårt. Den på bildet over er fra amerianske John Boos. Krever litt, men ikke mye vedlikehold. Små merker synes jeg bare gir det fin patina etter hvert.


8) Dette (over) er en variant jeg skal kikke nærmere på etter hvert. Det Tacoma, Washington-baserte firmaet Richlite har utviklet noe som jeg blir nysgjerrig på. Uheldigvis har de ikke noe særlig til nettside. Så det er vanskelig å danne seg et inntrykk ut fra de små bildene der. Det skal i alle fall være et miljøvennlig alternativ - hardført, men med varm "feel".



9) Dette er en variant lagd av resirkulert industriplast. Her er mer fra leverandøren. Fordelen er at det er slitesterkt, og kan formpresses som man ønsker det.

10) Også har vi vellet av laminat-plater, da. De kjenner vel de fleste fra før.

Noen som har erfaringer verdt å dele med andre? Og er det holdbarhet og vedlikehold som skal være de viktigste kriteriene når man velger?

Men i morgen er det superpraktiske innfallet meget mulig over :)

Da
kan det tenkes at jeg lager meg noen drømmehager :)

3 kommentarer:

  1. Veldig aktuelt innlegg for meg, som aldri kan bestemme meg heilt for kva platetopp vi skal ha på kjøkkenet. Kan opplyse om at "soapstone" er god, gammaldags kleber. Den er veldig god å ta på ja :) Problemet her må vere at steinen er mjuk og lett kan få hakk vil eg tru. Det kan likevel vere fint! Hos oss blir det nok laminat på benken langs veggen, der vi har oppvasksonen. På øya, som er langt større, veit eg ikkje heilt kva vi skal ha. Flaten går over 6 benkeskap i dobbel bredde, så det blir stort! Eg trur derfor at vi må ha treverk - elles blir det for kaldt og hardt hos oss. Har vurdert kvitpigmentert eik (KVIK), men er usikker på om såpass lyst treverk vil lettare bli stygt - særlig rundt koketoppen. Usj... vanskelig å bli sikker på dette her.

    SvarSlett
  2. Hei og takk for hilsen :-).
    Vi er super fornøyd med Corian, et komposittmateriale som er helt supert! Kan virkelig anbefales på det varmeste.

    God sommer!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for flott tips!!!!
    Dette er sannelig ikke lett alstå....

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...