mandag 3. mai 2010

Din egen lykkes smed

I en hektisk hverdag er det lett å få følelsen av å "sitte fast i kverna", i tidsklemma, i den evige runddansen med hverdagslige plikter, tette program og en uendelig mengde oppgaver du selv ikke har valgt. Ikke?


Men vi har til en viss grad et valg, tenker jeg. Ikke nødvendigvis et valg ift. hvilke ting som må gjøres. Men en mulighet til å bestemme hvordan vi takler verden rundt oss - "det vi blir utsatt for", om du vil. Og også en mulighet til å "sette oss selv i førersetet" - ikke føle oss som "offer" i dragsuget.


Vi kan ta føringa og bestemme hvordan vi reagerer på det som skjer, og det som må skje rundt oss. Vi kan ha et bevisst forhold til hva vi utsetter oss selv for, og for hva vi kan velge bort. Og de tingene vi ikke kan velge bort - de kan vi bestemme oss for å gjøre det beste ut av. Ofte kan litt tanketrening på denne måten gjøre den store forskjellen i hvordan vi opplever hverdagen. Noen som har prøvd og er enig? Dette er i alle fall min egen livserfaring.


Her er noen fine ord jeg fikk fra ei venninne for ei stund siden. I dag har jeg lyst å dele dem med deg.
Hvis du er innstilt; finn roen og la dette lille budskapet få innvirke på deg. Det er nesten så du skylder deg selv det! :)



"La det finnes fred inni deg.

Tillat deg å kjenne at du er akkurat der det er meningen at du skal være.

Tillat deg ikke å glemme de tillitsfulle, grenseløse muligheter du og alle andre er født med.

Må du bruke de gaver du har mottatt, og formidle den kjærlighet som er gitt deg.

Må du være fornøyd med deg selv akkurat slik du er!

La denne kunnskapen synke inn i hele kropp din, og tillat den å få synge, danse, beundre og elske!

Drømmen finnes for alle og enhver."


Noen som kjenner seg litt igjen?
Litt tankespinn i dag her i Åpent hus.
Må ha rom for det av og til?
(alle foto: We heart it)


I morgen
blir det derimot noe så konkret som krakke-utstilling! :)

6 kommentarer:

  1. Hei:)
    så fint du skriver!
    Eg har studert Coaching, og der var det litt det samme tankemønsteret.

    Ja eg veit du liker huset:) det er veldig kjekt å høre:)
    (eg gløymte å skrive at det er minus kjelleren!)
    Nå skal eg i møte med ein arkitekt på onsdag så da får me sjå ka ho kjem med!
    Gleder meg til å begynne:)

    er kjekt å høyre fra deg:)

    klem Beate

    SvarSlett
  2. For noen deilige ord :) Jeg tenker ofte over
    hvordan jeg VIL ha det og setter så umåtelig pris på de små tingene i hverdagen som er... -ja akkurat slik jeg vil ha det! For det er jo ikke nødvendig å ha det så himla perfekt 24t i døgnet. Men små ting som å flirte litt med mannen min, se barna ha latterkrampe og slå an en hyggelig prat med naboen -det er de tingene man ikke må overse. Jeg tror man kan klare å lette noen av de andre store byrdene/oppgavene og hverdagstresset ved hjelp av å fokusere litt på de koselige øyeblikkene.
    Jeg synes også det er viktig tenke på hvor latterlig enkelt og fantastisk flott vi har det i Norge med gode tilrettelagte tilbud for barna våre, spennende jobbmuligheter, bil og hus. Her er vi all høyeste grad vår egen lykkes smed. Og skulle ting gå skikkelig utfor fysisk, psykisk eller økonomisk så har vi et samfunn som støtter opp rundt oss i vanskelige perioder. Det er jeg utrolig takknemlig for!!

    Angående huset: Det er ikke en mørk fondvegg p soverommet, her er alle veggene tapetsert og det åpne badet er flislagt med like mørkegrå fliser. Guri malla, det rommet er jeg spent på for der har jeg ikke helt kontoll merker jeg. Litt skummelt å prøve seg frem med så tunge og mørke farger.
    Den kassen som er mørk i midten (ved vinduet) skal bli peis.
    Den andre kassen som henger ned fra taket er til kjøkkenventilator. Jeg vet ikke om vi skal beholde den hvit og enkel eller kle den med glass.

    Jeg tok bare noen raske bilder med iPhonen i dag for jeg finner ikke minnekortet til kameraet. Forhåpentligvis blir det tatt litt bedre bilder i morgen :)

    Hilsen Camilla

    SvarSlett
  3. fine ord !
    viktige ord.
    Høres lett ut ;) men er det ikke.

    :) tar det med meg inn i drømmeland og bruke aktivt imorgen!

    natta

    SvarSlett
  4. Takk! Dette innelegget trengte jeg...

    SvarSlett
  5. Noe av det beste jeg har hørt på lenge!!! TAKK:) Tenkte faktisk på dette idag da jeg våknet.Det preger også innlegget mitt idag:)

    SvarSlett
  6. Veldig enig! Og nydelige ord:) Er viktig å minne seg selv på disse tingene en gang iblant. Ha en fin kveld!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...