søndag 24. oktober 2010

rått og grått / rough and grey

Betong har alltid fascinert meg
Tror det må være kombinasjonen av det rå, upussa, ujevne -  den herlige fargen og en viss glød, selv i det kalde materialet. I dag setter jeg sammen et knippe fine eksempel på bruk av betong rundt heimen.

stylefiles

Denne sommeren trodde jeg virkelig at betongmøbler skulle bli mer tilgjengelig i butikkene, men trenden lar visst fortsatt vente med å komme til mainstream-butikkene.
Har for lenge siden lagt min elsk på noen herlige designklassikere av noen svenske salongbord med treunderstell og herlig pussa og voksa betongplate oppå. De har den blant annet på Voksenåsen hotell øverst i Holmenkollen - et hotell innredet blant annet med nydelige møbler fra Børge Mogensen. (under)



Her er noen andre eksempler på ting tilvirka med betong som base.

materialet gjør seg veldig godt utendørs - siden det tåler både regn, snø og kulde.

lettbetongkrukker Enkla ting se


Betong kan også gjøre seg som fin kontrast til lunere materialer og tekstiler innadørs.
Der finnes etterhvert også et lettere mer håndterlig alternativ til denne typen bruk: fiberbetong.

Alle bilder over: fiberbetong design no

Beckmann betong via bloggen roomservice se


Skulle gjerne hatt flere bilder der betong-tingene er satt inn i en mer huslig helhet. Da blir inntrykket helt anerledes. Kontrastene mellom det huslige og det råe er kjempefin synes jeg.  Blomsterkrukka med det grønne i over er fra gad.se på Gotland.

Anna Malin med bloggen Helt enkelt har laget sine betonghyller selv.
Bilde gjengitt med hennes tillatelse.


Her: plate til å henge ting på.
Forresten også veldig fint arbeidsbord, hm? ivanka hu

lettbetongkrukker Enkla ting se, og utemøbel fra fine design no


vask i betong. kjempefint. flott i kombinasjon med tremateriale.
ivanka hu.


Har også sett betong gjøre seg flott som enkeltvegg i et oppholdsrom, for eksempel ved peisen.
Og som badekar.

bilde fra Fritz Hansen.
(bordet Essay av Cecilie Manz)

Vegger i betong kan også være lekkert.
Joindes com

siden den er så formbar, gjør den seg godt i skulpturelle former, som en trapp.
over living etc, under fra Irenes blogg Pro forma



Betonglysestaker hos den fine bloggen Dronning Maud

mixr.se

må være glimrende å bruke i ett område i overgangen mellom ute og inne.

Det finnes etterhvert lettere alterativer til den opprinnelige betongen også - fiberbetong kalles det.
Regner med at det blir mer utvalg i denslags å se etterhvert. Håper jeg!

For den litt vågale og moderne interiør-person, kan man kanskje vurdere å  inkludere materialet i all sin råhet sammen med mer foredla ting i rom som spisestue, kjøkken eller stue.

Og så finnes der enklere alternativer: tapet som ser ut som betong/mur. :) Kanskje ikke så lett å se forskjell ved første øyekast? Bildet over og under: betongvegg no



I love the colour, the unpolished look and the rawness of concrete. Mixed with soft and organic features like textiles and wood, I think it can work great as an interior decoration item.


I neste innlegg
rett i vasken

7 kommentarer:

  1. Betong ruler! Jeg fikk ei kule her i sommer der jeg støpte fater og lysestaker. Morsomste jeg har gjort på lenge!!

    Fortsatt god søndag.

    Helle i hih

    SvarSlett
  2. Utrolig stilig med betong, men for meg kan det også bli for mye. Har et betongprosjekt selv på gang i kjelleren. Er spent på hvordan det blir. Om jeg skal pusse eller ikke osv.

    SvarSlett
  3. jeg syns også at det er kuult og har den første veggen av huset når du kommer inn fra gata i mur akkurat som du ser på den tapeten på det nederste bildet - hadde vært lite kuult om jeg hadde tapesert soveroms veggen vår slik - da det er den veggen som er slik på utsiden!!

    SvarSlett
  4. Takk for koselig kommentar:) Synes betongvegg er en kjempestilig kontrast i det riktige interiøret!

    Ha en flott dag videre:)

    SvarSlett
  5. tapet som ser ut som tapet ?? ;)

    Betong er virkelig spennende, etter min mening. Jeg likte skikkelig godt trappen du hadde bildet av. Ellers synes jeg betong er veldig flott ute som et langt bord ala det du viser bilde av. Nest siste bilde var lekkert!!

    Takk for alle de hyggelige kommentarene du legger igjen hos meg. Det setter jeg enormt pris på! Ønsker deg en nydelig uke!

    SvarSlett
  6. Kanskje vekten er grunnen til at det ikke er så mye betongmøbler i butikkene? Fint er det hvertfall. Jeg jobbet i et betongbygg tidligere, og var visst den eneste som syntes det så fint ut... :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...