søndag 4. mai 2014

Alle har grønne fingre / Be a home gardener


Med våren kommer trangen til å se ting spire og gro - både ute og inne.
Hos meg i alle fall :)

Mens ruskeværet på ny tar seg ei god runde utendørs, 
lar jeg utekrukkene stå glisne ei stund til. 

Men inne er jeg i gang med ompottinger og å ta avleggere 
av en og annen plante. 


Denne plantefamilien er noe av det enkleste å ta avleggere av. 
Det er bare å knipe av en god lengde stilk, og putte den i ny jord. 
Og kort tid etter vokser den og blomstrer til og med!




Den finnes i mange varianter.
Jeg har en hvit/grønnstripete litt kraftig variant, (bildet øverst og under),
og en med blader med grønn overside og lilla under / noen stripa blader. 









Disse var små stilker / avleggere for bare et par måneder siden. 
Og har nå blitt tatt nye avleggere av. 
Plantefamilien heter Jødeblom
Og kalles vel også Vandrejøde. 

Hardfør og voksevillig, i alle fall. Og så syns jeg den er fin. 


Hverdagsglede :)

Har du tips om andre slike lettstelte planter?


I morgen kveld
trekkes vinneren av ei kul retrotavle.
Fortsatt mulig å skaffe seg noen lodd! :) 


alle foto (c) Åpent^hus

1 kommentar:

  1. For eit fint innlegg! Flotte bilder, du er flink!!
    Og eg fekk lyst på ein sånn plante. Eg har gått i orkidéfella og har vinduene fulle. :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...