onsdag 10. mars 2010

Arkitekthus med svung

Dette huset kjenner jeg godt til. Det var nylig for salg, så da fikk jeg endelig smugkikka inni også. :) På nett altså. Jeg var ikke sånn nysgjerrig visningsganger, som egentlig ikke er ute etter å kjøpe :)


Heldiggriser familien som overtok - vet de har vært tålmodige og ventet lenge på muligheten. Gratulerer med boligkjøpet og lykke til med innflyttinga!


Kjøkkenrommet ser kanskje ganske "vanlig" ut ved første øyekast, men når man svinger på hodet, merker man at romløsningen er noe utenom det vanlige.

Her er det uvante vinkler og vinduer på uventede steder. Litt uvanlig å ha hele kjøkkeninnredningen på ei rekke. Og så er der nesten ikke "overskap". Langt og lekkert kjøkkenbord inviterer til å gjøre kjøkkenet til en sosial plass.

Nå har du sikkert "skjønt det". Dette er et hus med halvetasjer og åpne løsninger: Massevis av luft og lys og romfølelse. Herlig, spør du meg! Fra kjøkkenet ser du både ned på stua, og videre ned på trappegangen. Lekkert plexiglassrekkverk gjør at utsikten er uhindret.


Jeg er ikke så glad i trefarget rammeverk på dører og vinduer, men ser at det her har en funksjon som lunende element. Hva de nye eierne syns om dem, og eventuelt har for planer med dem, vet jeg ikke.


Dette må være favorittbildet mitt fra dette huset. Lyst, luftig, åpent, moderne, og med elementer av naturmaterialer. Det var et smart valg å la ovnsrøret fra peisovn opp til pipa være i lyst metall, ellers hadde det delt av rommet for mye med sin tydelige konstruksjon "midt i glaninga".
Lekkert å ha samme gulv i alle rom, - og til og med i trappa. Vi snakker: "flyt og balanse" :)


Vanskelig å si uten å ha opplevd rommet på ordentlig, kanskje. Men det virker ikke som en allverdens stor stue,. Men takhøyden og lyset gjør den nok til en god opplevelse. Og her skulle man vel ha alt man trenger og litt til??

Og dette er noe av utsikta.

Skulle jeg valgt selv, ville jeg nok valgt meg litt færre "utspring" og detaljer i fasaden. Men hvem er kresen når sånne lekkerbiter kommer på markedet. :) Ikke verst å ha såpass mye uteplass - og takterasse - fem minutters gange fra bykjernen! Fasadefargen er forresten helt perfekt - Noen som har en slik gråbeisfarge (kode) å anbefale?

bad 1 og gang

bad 2 med nedsenket badekar.

Hovedsoverom.

Fin kombinasjon av lunt/dunkelt og glatte flater her. Tok en stund før jeg skjønte hva vi ser over senga; Her er det utsikt til vedstabelen og peisen i stua, halvetasjen over!! Og også til gangen i halvetasjen under. "Jeg vil legge meg sist"! :)

Takk for lånet av bildene, heldige ferske huskjøpere!
Arkitekt Ana Maria Hoyos.


Translation:
This house has some unusual solutions. It has some interesting half levels, with a great feeling of space flowing from room to room. From the kitchen, you look down on the living room. And from the livingroom you can even have a glimpse down in the master bedroom! The house is situated in the picturesque coastal town of Aalesund, Norway, It is designed by architect Ana Maria Hoyos, made for it for herself and her family. The photos are shown with permission of the new owners.

Other Open house-posts on architecure: take a look here.

I morgen/tomorrow
blir det blogginnlegg om bloggen. Et skikkelig "metainnlegg", med andre ord! :)
/a post about blogging.

10 kommentarer:

  1. Her var det mange lekre detaljer! Virkelig et hus med "det lille ekstra"! Må være gøy å bo i noe som er litt utenom det vanlige!
    Likte også godt peisløsningen! Synes det er fint når veden blir en del av innredningen!

    Gleder meg til morgendagens innlegg:)

    SvarSlett
  2. Litt av et hus og flott utsikt. Tegnet for tomten dette.

    SvarSlett
  3. Litt av et hus- og for en utsikt;) Ønsker deg en fin dag i morgen!

    SvarSlett
  4. WOW!!! For et drømmehus!!! LOVELI! Elsker hus som er litt utenom det vanlige, og dette var jo HELT unikt!

    Ser du er på jakt etter globus... her har vi kjøpt en gammel en på loppemarked til Tullemor, og en stilren svart og sølv til mannens kontor. Kjøpte den på Bohus til 299,- Den er kjempe stilig. Vi har faktisk en Menu-globus liggende i stuen også. Har du sett den? den er stilig asså, men den er dyr... Vi bare "låner" den fra mannen sin jobb, hihi...

    Lykke til på jakten:-) De har forressten noen nydelige på Riviera Maison og Flamente også, men disse er ikke "nøyaktige", kun til dekor:-)

    SvarSlett
  5. Hei! Takk for hyggelig kommentar inne hos meg, da fant jeg veien inn hit til den koselige bloggen din! Har lagt meg til som følger, og titter gjerne innom igjen.

    Ha en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  6. Hei hei :)
    Så hyggelig at du likte lekehuset til Vincent! Og bloggen - da blir jeg jo så glad... !
    Stammen til huset kjøpte jeg på en bruktbutikk for mange år siden ;) så den skal jeg ikke skryte på meg å ha laget... Tungt som bly ( sponplater ) så jeg har forbannet det i et par flyttelass kan du si ;) men nå er jeg glad for at jeg har tatt det med på veien ... ;)

    legger deg til hos meg jeg !
    Det huset du viser her var utrolig fint, kunne fint ha bodd sånn!

    SvarSlett
  7. *hei du! så merkelig at innlegget mitt kom som en link (?) hos deg! jeg har ikke prøvd på det altså, er ikke så frekk:) jeg har bare lagt inn mitt innlegg på min blogg på vanlig måte. jeg så ikke noe på bloggen din nå - hva var det som dukka opp hvor? skjønte det ikke helt..*sorry i alle fall* vigdis

    SvarSlett
  8. Heisann :))Takk for koselig kommentar på bloggen min! Og selvfølgelig leser jeg alle sammen! Med stor glede :)Problemet er å få svart alle tilbake og dette er jo egentlig målet mitt men tiden strekker ikke alltid til.
    Angående å få sendt en sånn dør til Norge så tenker jeg at det er bdre å lete på loppiser eller kikke på gjenbruksstasjoner.
    Det koster omtrent en hel bondegård å sende en pakke på halvannen kilo fra Køben så dette ville jeg ikke satset på. Jeg fikk så inspirasjon av bildet og tenkte at jeg skulle lete etter noe lignende her hjemme og blande fargen selv så den blir mest mulig lik.
    Huset du har lagt ut bilder av var jo helt fantastisk! Herregud for en utsikt og for et lysinnslipp fra de flotte vinduene!
    Jeg leter også etter globus, bare så det er sagt og er sikker på at jeg har sett opp til flere på loppemarkedene i fjor så når loppesesongen starter på skolene igjen skal jeg stå klar med globusradaren :)
    Lykke til med leting etter både dør og globus!Hilsen Kardemomme :))

    SvarSlett
  9. *skjønner ingenting, jeg! jeg er kanskje mer teknisk enn jeg trodde , uten å vite det selv?! får håpe jeg ikke sniker meg inn i noen andre av dine innlegg - detta var merkelig! får du ikke fjerna det heller? god helg til deg i allefall*klem vigdis

    SvarSlett
  10. Åh, det der var et flott hus!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...