mandag 3. mars 2014

Planter på badet + oppdatering om bildekrav / Bathroom organics



Noen lesere har bedt om innlegg om planter i interiøret. 
Har laget noen allerede. 
Men i dag viser jeg inspirasjonsbilder til planter på badet. 
Til de av dere som har lest innlegget om kravet fra en fotograf, 
og som vil vite hva fortsettelsen ble - les nederst. 




























Spesielle måter å bringe naturen innendørs. 

Blogging og bildebruk

Leste du innlegget der jeg for litt siden fortalte om fotografen som krevde meg for penger vist her på bloggen i 2010? Innlegget finner du her.
Merk: Her er det snakk om bilder av typen boligreportasje - ikke produktbilder fra leverandører. (og det er snakk om EN boligreportasje, ikke mer) Produktbilder tenker jeg fortsatt kan blogges. Jeg har sjekket med flere av det jeg anser som sentrale leverandører, som alle viser tommelen opp. Og jeg tenkte også å høre med et par sentrale interiørmagasiner om de vil tillate at jeg gjengir eller ei.

Her er en oppdatering på saken:
Denne karen syns ikke det var formildende omstendigheter at jeg:

1) handlet i god tro ved å oppgi både fotograf og kilde og

2) at bildene ble brukt på min ikke-kommersielle amatør-blogg (dvs at jeg ikke har tjent penger på å vise dem)

Det ser heller ikke ut som det er notert at
3) jeg etter å ha blitt gjort oppmerksom på at kildehenvisning ikke er tilstrekkelig juridisk, har brukt tid og krefter på å gjøre dette kjent i bloggverden, (der mange som meg har brukt praksisen og trodd det var tilstrekkelig.)

Noe argument om at slike bilder brukt på blogger gjør at han ikke får solgt reportasjene til flere magasiner, faller helt gjennom også - i og med at dette var bilder fra et julehjem, vist i desember. Etter 15. desember har slike bilder gått ut på dato i hans bransje - uten tvil. Og lille amatørbloggen min ble vel på det tidspunktet ikke lest av store horder.

Jeg tenker at dette burde vi som vanlige, voksne folk kunne kommet til en enighet på i minnelighet. Men denne fotografen gikk til og med dithen at han sendte saken til sin advokat.
Summen han ba om er urimelig høy - uten tvil. Og langt over det jeg egentlig har mulighet til å avse med min altfor ordinære lønn i staten. Når han så tegninga og innså at dette ikke var noen kommersiell redaksjon som hadde utnyttet bildene hans, kunne han kanskje til og med la det gå med en advarsel. Men neida.

Takk for alle e-poster og støttende kommentarer.
Jeg har ikke navngitt fotografen til nå, siden saken i utgangspunktet er av en prinsipiell karakter.
Men hans håndtering av den, føler jeg er alt annet enn pragmatisk. Det føles som han skyter spurv med kanoner. Dersom noen ønsker å vite hvem det er, send meg en epost.

Hovedbudskapet er likevel tross alt at bildebruk og blogg er et potensielt minefelt.
Og jeg håper mange lærer av min dyrkjøpte erfaring.

Hilsen Åpent^hus,
(som nå må starte fra null igjen og spare til den helgaturen jeg såååårt kunne trenge.)


7 kommentarer:

  1. Fine, inspirerende bad! Når badet vårt endelig blir ferdig, skal jeg ha planter der :)

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg skikkelig harm på dine vegne. Skulle gjerne vært jurist eller kjent en slik en, som kunne sendt ham et brev som fikk han til å roe seg litt. Kan ikke skjønne at summen er rimelig krav, selv om han har loven aldri så mye på sin side.

    Fine bad da ;)

    SvarSlett
  3. Takk for oppdatering av saken!
    Trist at han ikke klarer å droppe saken, når han kanskje skjønner at han har gått litt for langt. Det virker som dette har blitt en prinsippsak for han. Kanskje han har tenkt å gjøre dette til sin nye karriere?

    Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke tar tak i selve essensen, i steden for å ta en blogger.

    Kjipt med turen din da!
    Du får gå på jakt etter noen som har brukt dine bilder og sende inkassokrav til de...nei, æsj den var stygg! :p

    Jeg føler skikkelig med deg og kommer til å være veldig bevisst selv hvor jeg bruker bilder i fra.

    Mange gode tanker til deg Gro!
    Klæm

    SvarSlett
  4. Min tanke er at fotografen trenger en helgetur, derfor passa det at du hadde brukt bildet ulovlig, for ham.

    SvarSlett
  5. Jeg har blitt så skremt av dette at jeg nå har brukt to dager på å fjerne bilder på bloggen min. Tror jeg har fått bort de verste minefeltene ihvertfall.
    Selv om du har endt med å måtte krype til korset, ville jeg kanskje tatt en telefon til Forbrukerrådet og forhører meg om hva som er rimelig å kreve for en slik 'forsyndelse'. Eller ringt TV2 hjelper deg?

    SvarSlett
  6. Du er forøvrig storsinnet som ikke publiserer denne personens navn. Han vil jeg karakterisere som det motsatte. Alt godt og klem!

    SvarSlett
  7. Jeg tror jeg hadde gjort som Barbarella sier, "forbrukerrådet" og "Tv2 hjelper deg".
    Jeg sender masse positive tanker til deg i hvertfall.

    Klem ;-)

    Paulina

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...