onsdag 19. februar 2014

Blogging, bilder og opphavsrett / Blogging goes pictureless??

Hei bloggkolleger

Er der noen som har erfaringer med å bli krevd for penger for bilder vist på bloggen?



N har jeg blitt kontaktet av en fotograf som krever penger for bilder fra en boligreportasje vist på bloggen for 4 år siden! Han skal ha hele 7000 kroner for det!

Jeg har hatt blogg i 5 år og merker alltid bildene jeg viser med kilder, så også i dette blogginnlegget. Både med fotograf, og hvor jeg hentet bildene fra (Nettsida fri.dk). Likevel mener han at kravet hans er legitimt, og vil sende saken til advokat.

At Åpent^hus er en enkeltpersons hobbyblogg, og at jeg ikke har tjent penger på å vise bildene mente han ikke var formildende omstendigheter en gang.

Synspunkter? Erfaringer?

Hvis denne karen har en reell sak, bør vel hele interiør-bloggverdenen knuse sparegrisen eller legge inn årene?

#frustert


21 kommentarer:

  1. Oi du jæklar.. :o
    Har ingen erfaring, men dette var jo utrolig trist. Håper jo det er noen som prøver seg bare. Så lenge du har linket er det vel lov? Er litt spent på hva du får til svar her. Alle låner vel bilder litt nå og da, og jeg trodde det faktisk var tillat om man linket. Jeg har tidvis skrevet innlegg og bedt om tilgivelse istedenfor tillatelse, og alle jeg har snakket med har bare vært positive.
    Krysser fingrene for at det ordner seg..

    SvarSlett
  2. Kravet er nok helt legitimt. Det kommer under lov om opphavsrett, og det å lenke tilbake er ikke godt nok etter loven. I praksis er mange fornøyde så lenge de blir lenket tilbake til, men de har altså loven på sin side til å be om at bildene fjernes og at man må betale for bruk. Man må be om tillatelse til å publisere andres bilder. Det gjelder samme regel som for sanger, filmer osv. Opphavsmann har rett til å be om økonomisk godtgjørelse dersom hans/hennes bilder blir brukt i andre steder. Det har jo du også om noen skulle bruke dine bilder.

    Du har jo selv denne informasjonen liggende på din side: "Please do not use any of my photos or writings without my permission. Copyright (c) Open house blog / Åpent hus."

    Det ligger mye informasjon rundt dette på nett, se feks: http://info.blogg.no/1342093340_blogger_og_opphavsret.html
    og denne artikkelen: http://www.journalisten.no/story/56396

    Det er veldig mye misbruk av dette på nett, og hun som kommenterer over her sier nok det mange tror, at det er lov så lenge man linker. Det er altså ikke det.
    Jeg prøver å være kritisk til hvor jeg låner bilder fra, helst fra "reklamesider" som feks matprat.no dersom det gjelder et matbilde, men selv da kan de faktisk kreve betaling. Det har aldri skjedd meg, men det kan jo skje. Tror jeg skal tenke meg enda bedre om i fremtiden. Syns det er fint at dette kommer frem, ofr det er mye rot rundt bildelån blant bloggere. Jeg har sett folk lenke til "generelle google-bilder" feks, og det er jo et helt hårreisende eksempel i min bok....

    Håper det ordner seg for deg, men han har altså retten på sin side. Summen er ihvertfall utrettmessig høy, og siden du ikke tjener noe på dette vil jeg tro at det ihvertfall er noe du kan nå frem med. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Sjekk denne også, om erstatning: http://www.torvund.net/index.php?page=17-2-erstatning-og-oppreisning

    SvarSlett
  4. Dette var jo berre trist. Eg synes du løfter fram så mykje fint med innleggene dine og eg har som du, trudd at det er i orden å dele hvis vi linker tilbake til der vi fant bildene.

    Eg skal gå gjennom min blogg og slette innlegg med hard hand, har ikkje lyst å få krav om betaling fordi eg har lånt bilder uten samtykke.

    Håper virkelig at det ordner seg for deg og at du slipper å betale noko som helst. Og så synes eg at denne lenka tar for seg det med opphavsrett på ein god og lettfattelig måte; http://info.blogg.no/1342093340_blogger_og_opphavsret.html

    SvarSlett
  5. Helt sikker på at det er fotografen som har kontaktet deg og ikke en som utgir seg for ham i den hensikt å lure deg for noen tusinger?

    SvarSlett
  6. @anonym.
    Ganske sikker på det, ja.
    men skal dobbelsjekke.

    SvarSlett
  7. Du ga meg en real vekker, så jeg har også slettet alt jeg har delt uten å ha spurt først.
    Jeg har en runde med månedens kunstner, og fikk hjertet litt i halsen i forhold til det også. Dermed ble det sendt noen mail til både kunstnere og butikken jeg har lånt bilder fra, og godkjenning er gitt *puh*
    Har du sendt mail til de du lånte selve repportasjen fra? Om de har kjøpt rettigheten til bildene og du får en forsinket tillatelse, er det jo de som bestemmer over dette. Det kan jo være verdt å prøve ihvertfall.
    Krysser fingrene.

    SvarSlett
  8. hei igjen Huldra
    sendte mail til nettstedet som viste bildene i går og har spurt om hva osm er avtalene deres med fotografer.
    jeg har jo delt i god tro, og oppgitt kilde og fotograf.
    tenkte det var fair enough.
    jeg har jo ikke tjent penger på å vise bildene!

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Huff, så ekkelt! Jeg prøver stort sett å bruke egne bilder - har jeg ikke det, linker jeg til den nettsiden jeg har funnet bildet. Har jeg lånt fra en blogg, har jeg sendt melding og spurt først. Håper du kommer deg ut av knipa!

    SvarSlett
  11. Huffda... Bør du kanskje stenge siden midlertidig, evt. stenge for gamle innelegg slik at du ikke får flere søksmål på nakken....? Fryktelig dumt uansett. Ikke minst for fotografen som hindrer bildene sine i å bli spredt til andre som kanskje kan ønske å bruke han/henne? Det er jo ikke akkurat sånn at jeg ønsker å henge disse opp på veggen...
    Lykke til¨
    L-H.

    SvarSlett
  12. huff da
    virker urettferdig at det er nettopp du som får et slikt krav, - du som har oppgitt kilder så flittig og samvittighetsfullt hele veien!

    burde ikke fotografen se det som en fin anerkjennelse å bli henvist til? Slikt kan jo gi god reklame ift nye oppdrag.

    Ingen tvil om at du har henvist i beste mening. Det er helt sikkert.

    Føler med deg!

    bw

    SvarSlett
  13. Heej
    oj!!!! Jag arbetar själv med tidningar och gör reportage våra bilder flyger runt hel vilt på nätet och oftast skriver folk länk under bilden trodde det skulle räcka! Stackars dig!!!! Hoppas det löser sig!

    SvarSlett
  14. Steik så kjipt for deg!! For en hissigtagg! Det burde vel holde at du sletter bildene hans og sier at det var i beste hensikt. Får håpe han justerer på kravet. Heia deg!

    SvarSlett
  15. Jeg tenkte faktisk på dette med bilder og bruk av dem- da var det ei på instagram som også har blogg- Diana Ousdal tror jeg hun heter som printet ut flere av bildene til Vee Speers og hang på veggen...og det er vel ikke helt greit? Jeg lurer på hvordan det blir med slike sider som pinterest, og lurer også på instagram..og hva som gjelder der. Bilder som jeg har tatt finner jeg mange steder på nettet- og nå har ikke jeg skrevet noe om copyright på bloggen min- men kanskje jeg skal gjøre det og starte en forfølgelse...huff- men det kan virke som om man alltid bør spørre fotografen om lov før man viser bilder-men det legger jo endel begrensninger på bloggingen.
    Håper dette løser seg for din del!

    SvarSlett
  16. Det har jo vært mange advarsler om dette i de siste par årene- fordi det har eksplodert med antall blogger.
    Det er ikke lov til å låne bilder på nett. Ikke til egne blogger- selv om man ikke tjener penger på dem, ikke til å printe ut selv- selv om dette kun er til privat bruk....osv.
    Bilder eies av fotograf, og dette er jo egentlig helt forståelig.
    Jeg hadde ikke likt om mine bilder hadde blitt brukt av andre- om det da ikke ble spurt på forhånd. Og jeg er ikke fotograf...men selv jeg har et sterkt eierskap til bilder tatt av meg.

    Jeg håper du slipper unna dette, at fotografen og du blir enige- at du sletter bildene, og at fotografen forstår at du gjorde dette i beste hensikt.

    Mvh Anne

    SvarSlett
  17. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  18. Selvfølgelig er det ikke greit å låne andres bilder uten å få samtykke. Fotografer er avhengig av å få betalt for bildene de tar, de jobber ikke gratis... Dette kravet blir du nok dessverre bare nødt til å betale. Jeg forstår at det er surt, men sånn er regelverket. Alle bloggere burde sette seg inn i dette, for her syndes det kraftig.

    SvarSlett
  19. Her har jeg også syndet, så kanskje jeg også må ta bort en hel haug med innlegg. Jeg passer alltid på å linke, og har alltid tenkt at når det er fra firma og bedrifter sine nettsider, så er de nok bare glad for omtale og reklame….men det er visst ikke raliteten. Dette gav meg en støkk, og synes utrolig synd på deg som har havnet midt oppi dette. Synes det var urimelig høyt krav da. burde være nok å ta vekk bildene eller hele innlegget. Håper det løser seg!

    SvarSlett
  20. Kjipt at du skal være det eksemplet som de skal statuere. Fotografene kan jo tjene seg rike på å saumfare blogger.

    Jeg tenker også som flere her at produktbilder er bare å dele uten å spørre først, for det er jo gratisreklame for de. Tydeligvis ikke da...

    Jeg følger med på denne. Håper du forteller hva som skjer.

    Lykke til, klæm

    SvarSlett
  21. Ralfefarfar: det er lov å printe ut bilder til privat bruk, altså å henge de på veggen hjemem. Men hun burde ikke lagt ut bildene på instagram, da er det ikke lenger privat. Reglene for pinterest og instagram er som for alt annet: Bildene eies av fotograf/den som har kjøpt rettighetene, og du kan ikke dele de uten å ha fått tillatelse. Her syndes det MYE, da de fleste virker å tro at pinterest er en åpen bildedatabase de kan forsyne seg villt fra. Man trenger ikke å ha skrevet noe om copyright for å være beskyttet, åndsverkloven gjelder uansett.

    Åpent hus: jeg håper virkelig det ordner seg, men syns som sagt at dersom han ikke gir seg, så bør du diskutere summen, da den er urettmessig høy siden du ikke har tjent noen penger på bloggen.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...