onsdag 6. mai 2015

Lamper til hagen / Outdoor lighting



Vi planlegger hage
For øyeblikket ser den slik ut ....
Ny mur unnagjort. Skråninga har også blitt til flat mark. Men, som du ser, ikke akkurat ferdig hage...




Men på et eller anna tidspunkt i fremtiden er den flat, frodig, funksjonell og dritlekker! :)
hihi

Den skal ha ulike soner - mye brukbar plass. Flat plen som Herr Åpent^hus skal få klippe (jeg er jo pollen-allergisk ... ) Og akkurat passe med busker og planter som ordner seg nesten selv :)

De slitsomme trappene er gravd bort. Nå skal det bli oppkjørsel. Bilplass nærmere inngangen, og mindre kav med handleposene.

Muren er på plass. Jord er fylt tilbake. Nå er det neste trinn som planlegges.
I oppkjørselen ønsker vi fin og god belysning. Også gjerne et lys med bevegelsessensor for litt ekstra sikkerhet.

Så for tida leter jeg etter fin utebelysning. Her er noe av det jeg har funnet så langt. :) Tenkte jeg like godt kunne dele reasearchen min med dere :)

Syns ideen øverst var litt fin - lyse opp gatenummeret. Kunne passa fint på moren ved veien hos oss.
Ellers hadde jeg gjerne villet ha stolper / pullerter med nedadgående lys i oppkjørselen.






men da må vi være sikre på at de sprer lyset godt, 
og ikke bare lyser opp en runding rett under. 


ellers drømmer jeg om fine busker og små trær som
kan lyssettes om kvelden. :)
sånn for eks. 
tror slike lamper gjerne kalles "spyd". 




kanskje kunne vi hatt utelys felt inn i muren i oppkjørselen i stedet for stolper?
så fint og diskret det kunne blitt!




Denne går på solcellen. Kjøper man kvalitet, kan de sikkert funke fint de også.
Er det noen som har erfaringer med slike?


er stort sett tilhenger av enkel design
som har funksjon i hovedsetet.
gjør lite av seg men funke godt til formålet.
utvalget over er fra designbelysning.no 


Er så utålmodig etter å komme videre med
utendørs-prosjektene våre!!!

Hvis noen har gode tips til utebelysning, 
tar jeg gjerne imot! :)


PS

Hvis du ikke har fått med deg blogglotteriet, 
må du ta turen hit og se på den flotte premien!
Bli med da vel - og vinn valgfri lampe til 1000 kroner!


søndag 3. mai 2015

Tips og trik til gjestebad med vaskerom / Solutions for bathroom with laundry

Veldig hyggelig at mange likte løsningene våre på gjestebad med skjult vaskerom. Det er, som noen av dere vet, vist her på bloggen tidligere, i forbindelse med totalrenoveringen av huset vårt. Men den har fått fornyet interesse etter å ha blitt vist i siste Vi i villa. 



Mange har spurt om detaljer om løsningene våre, som måtte bli litt skreddersøm og triksing.
Prøver å samle det meste av info i dette innlegget. Håper at det svarer på de fleste spørsmålene. Det var mye tankearbeid bak løsningene vi valgte, så om det kan komme andre til nytte, deler jeg gjerne. :) 





Alle fliser er kjøpt hos Modena
Gulv:
Dual Grafite Mosaic 5 x 5 (mosaikkstørrelse til gulv i dusj)
Dual Grafite 30 x 30 til gulv på badet 





Denne flisa har vi også i gangen utenfor badet - det er inngangspartiet (der i str 60 x 60). Fargen og flisa funker superbra - tåler "alt", og er i en fin mellomfarge som gjør at støv og skitt ikke vises så godt! :)

Vegg:
Neutro gr/ch 30X60 acm Leverandør Marazzi (Italia)

Denne siste flisa har fin matt overflate, god kvalitet og fine fargenyanser. Hør etter Sistem N – Neutro, fra Marazzi.


I retrospekt hadde vi sikkert valgt større fargeforskjell på gulv og veggfliser. Men det funker fint likevel. 


Belysning
Cubetto. (Stokkan lys)






Gulvplan 






Hjelp til skisselaging for romløsning: nr 14 blogg.



Tilpasning av Kvik-moduler: Innredning: fra Kvik - med egne tilpasninger. Skapdøren foran vaskesøyle - for å ha noe å henge skapdøra i - egen list festet til vegg:
Og over skapdøra en fastmontert front i topp. 




forsterka innersida av skapdøra med slike:





Utfordringen med at vaskemaskin er dypere enn tørketrommel:
Skaphengsler tatt bort noen steder for å få plass til å åpne og lukke skapdøra.
Fjernet også deksel nederst på vaskemaskina av samme grunn. :)

Vaskemaskina står forresten rett på gulvet. Ikke noe plattform trengt.
Men så er skapet også bare en sidevegg og ei skapdør - den er ikke dekt på alle kanter. 





Satt av plass til stoppekran mellom vasketårnet og skuffene i seksjonen ved siden av (mellomrom med tilgang inn til veggen)






Dype skittentøysskuffer. 
To store +  en mindre for finvask/ull i annen skuff. 




Skapfronter med skuffeskinner - herr Åpent^hus lagde lettvegger som han sammenføyde med hjørnelister inni. Er ikke supersolide, men funker fint til formålet - å kunne romme mengder med skittentøy :)






Benkeplate kvik-core hvit. Servant fra Kvik




Blandebatteri Evoro fra Tapwell (fossefall)







Mekanisk vifte med fuktsensor, Pax Passad





Dusjvegger (innsvingbare) fra Ifø space 2000, 


med frosta folie i partier for mer privatliv i dusjen







Klosett fra Porgrunn, Seven D. 




Trykkplate for do
(valgte en som går mest mulig i ett med flisene rundt)
Geberit Samba


Kantavslutning for flis: aluminiumslister



Speil bestilt på mål.
Materiale rundt speil: 
restemateriale av tregulv brukt i resten av huset.
Gir en fin glød/levende materiale 
som detalj i helheten av stein og glass.


Og her kan du kikke på alle romløsningsalternativene 
vi var innom før endelig valg. 

Tips til innkjøp: 
Vet man hva man skal ha,
er det ingenting i veien for å bestille rørlegger-artiklene selv på nett.
Det kan være MYE  å spare på det.
(rørleggerne har tradisjonelt tjent stort på å være mellomledd)


Translation: 
Here are the details on how we custom made solutions to 


bring our 2nd bathroom into a bathroom / laundry room combination.
and readers have asked for details. 
Here they are! :)




Mer om husrenoveringen i Åpent^hus
Et eget emneord viser innlegg gjort under 

renoveringen av funkishuset vårt fra 1966.



Blogglotteri
Jeg har forresten snurret i gang nytt blogglotteri her i Åpent^hus.
Bli med, bli med - og bli den heldige vinneren av valgfri lampe til 1000 kroner!

fredag 1. mai 2015

Vinn valgfri lampe til 1000 / Lamp give-away

Ja, nå er det lenge siden sist lotteri her på bloggen.
Jeg er litt usikker på om dere leserne mine liker slike, men jeg tar sjansen!
nå må dere hive dere på, og bruke vinnersjansene!



Jeg gir bort en valgfri lampe fra Herstal i samarbeid med Designbelysning.no.
Valgfri lampe - er ikke det ganske kjekt, da? Til en verdi av 1000 kroner! :)

Ingen krav er satt fra giveren, men jeg splasher ut noen bilder av mine favoritter fra denne leverandøren. Og det kan jeg da jo - Dette er jo min blogg! Reklameinntekter tar jeg jo heller ikke imot! Så det! #Declarationofindependence :)







Lyst å vinne?

* Legg igjen en kommentar under her, så er du med.
* Doble vinnersjansene ved å nevne din favoritt Herstad-lampe i kommentarfeltet.






Hvor lang tid trenger vi, tro?
Skal vi si at den heldige vinneren trekkes 10. mai?
Gleder meg til å trekke et tilfeldig vinnerlodd og gjøre noen litt ekstra glad!

NB - alle kan delta - med og uten blogg - bloggleser fra - mobil, nettbrett eller pc.
Ta "bryet" med å legge igjen en liten kommentar, så er du med!
Og du? har du ikke blogg, husk å legge igjen epostadresse, så jeg kan kontakte deg om du blir den heldige :)

Herstal-utvalget finner du her. 


Translation:
Join the give-away, and be the lucky winner of a 1000 NOK gift certificate for a Herstal lamp.
See the collection here. 
* Leave a comment and you  are in
* Pick your favourite Herstad lamp and write it in your comment to double your chances.


Lykke til! Måtte DU bli den heldige vinneren! :)


PS
Det er mange som har kontaktet meg 
og har spørsmål om detaljene i gjestebadet vårt, ^
som også er vaskerom
(fra Vi i villas siste utgave)

I neste innlegg
lager jeg en full oppsummering som jeg håper kan svare på det meste.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...