Sider

onsdag 16. april 2014

Handle møbler på nett? /Shop furniture via web?

Er det mange av leserne som har prøvd å bestille møbler via nett? Siden dette er en interiør/designblogg er det kanskje naturlig at dette temaet kommer opp?

Det har jeg ikke gjort så mange ganger. Og med min nykjøpte erfaringen vet jeg ikke om det blir så mange flere. Hør bare her:



Som noen kanskje har fått med seg har jeg lett lenge og vel etter nytt/nye sofabord
Og landa til slutt på to nyreforma bord fra franske Sentou. Her er skryteinnlegget av lekkerhetene, laget tidligere.

Sentou føres av Designdelicatessen, og derfor bestilte jeg via nettet hos dem 15. november.
Bestillingstiden skulle være 6 - 7 uker. Jeg gleda meg som en tulling, og syns bestillingstida gikk veeeldig sakte :)

Datoen for levering kom og gikk, og etterhvert måtte jeg selv kontakte dem for å høre hvordan det gikk med leveringen. Etter noe undersøkelse, svarte de 10. januar, at der visst hadde blitt en forsinkelse. Det ene bordet ville først være på lager i februar. Det var svaret i januar.
Vet dere når jeg fikk bestillinga mi? 13. april...!

Vel - problemer med levering fra produsent til tross - nå skulle borda endelig pakkes opp og på plass - glede!!


Opp gikk emballasjen, og delene kom ut: - stille i rommet .....Hva var dette?
Vi sjekka merkinga på pakkene. Joda - der stod det "teak" på ene og "gråblå" på andre. Akkurat slik vi hadde bestilt.

Men dette var det vi stod med i hendene:

Et stk bord i grå (tenderer mot varmgrå i mine øyne)
og
et stk bord i noe som minner om valnøtt (for å være snill) 
eller kanskje egentlig bare mørkebrun beisa finer.


Er det lov å være skuffa da...?!
Er dette innenfor det man kan forvente...? Det kan det umulig være!!
Er det for leverandøren mulig å bomme så til de grader på fargebeskrivelsen??
Jeg vil kalle det regelrett misvisende benevning.

1) Det gråblå bordet, slik Designdelicatessen/Sentou viser det: 


Det jeg fikk (under til høyre): 

(ei gråblå pute lagt ved siden for å sammenligne)

2) Her er teakbordet, slik det vises på nettsidene: 


Her er det jeg fikk (under til høyre): 

(et slitent, gammelt teakbord til venstre, til sammenligning.)


Rett skal være rett: bordene er flotte i formen og virket forseggjort, men hvis jeg ville ha grå og mørkebrune bord, kunne jeg bestilt det. Det var ikke det jeg har bestilt og betalt godt for. Likevel mener Designdelicatessen at jeg skal betale for returfrakten av borda. Skuff igjen! DET mener jeg er rett ut urimelig. All denne ventinga og purringa - så får jeg noe som ikke minner om fargebeskrivelsen. sukk!



Sum sumarum ang. bestilling av møbler på nett:
* Kanskje det er best å ha sett møblene "i levende live" før man bestiller?

* Les alt med liten skrift:
Husk også at det ofte kommer moms og toll på toppen av prisen - det kan være selv om du tror at du handler fra norsk nettside. (Designdelicatessen no, for eks, har dansk hovedkvarter og opererer derfra)

* Husk også å sjekke leveringstid før du legger inn endelig bestilling. InFurn har for eks. 6 mnd leveringstid...

Andre som har bestille-møbler-på-nett-erfaringer som vi andre kan lære av?
Del gjerne!! (kan være fint å slippe å gjøre alle erfaringene selv..)


Så er det vel bare å gå på ny sofabord-jakt, da. ...
Lov å være skuffa...?





6 kommentarer:

  1. nei, så kjipt.
    ser ut som de bør gjøre noe med beskrivelsene sine.
    når de bommer sånn, og dermed lover noe de ikke kan holde, bør de SELVFØLGELIG dekke returkostnad. Det er da det minste!
    Så synd du fikk en slik dårlig erfaring!!

    bw

    SvarSlett
  2. er det mulig å rote sånn med beskrivelsen! Det der er jo ikke likt i det hele tatt.
    skjønner at du er skuffa.

    lise

    SvarSlett
  3. Hej! Fina bord! Vårt kommer från Frederica Furniture och heter Icicle Table. Är supernöjd. Kram!

    SvarSlett
  4. Ja, absolutt lov til å være skuffa. Dette ligner jo ikke på bildene i det hele tatt. Rett og slett misvisende.

    Men bordene du har fått er jo fine, men det blir liksom ikke det samme når man ikke får det man har betalt for. Jeg har bare handlet møbler og ting fra de store kjedene (Bohus, Ikea, Ellos). Alt annet har jeg ikke turt.

    Får håpe du finner nye bord.
    God påske. Klem Madelén

    SvarSlett
  5. Uff og huff, dette høres nesten ut som vår historie med Designdelicatessen... Vi bestilte drømmebordet og
    leveringstiden ble forsinket med over to måneder.Vi måtte selv ta kontakt med Dd for info. og de skyldte på forsinkelser hos leverandør. Når vi da mottok pakken var det ikke bordet vårt vi fikk men to magasinbord som skulle til en annen kunde. Feilleveransen måtte sendes i retur og vi måtte vente på at vårt bord som også var feilsendt ble returnert og videresendt oss, noe som tok ca 2 ekstra uker. Når bordet vårt endelig ankom stemte det ikke med bordet avbildet online. Det hadde en helt annen farge og trestruktur- pluss at det hadde helt tydelige fabrikasjonsfeil i finéren. Det endte med at vi etter flere mailer fikk tilbakebetalt hele beløpet inkl. frakt, samt fikk beholde bordet. Dd bugner over av design-lekkerbisker og til tross for at vi fikk god service til slutt, var det alt for mye rot med Dd til at vi kommer til å handle der igjen. Synd å høre at de stadig ikke har utbedret kvalitetskontroll og kundeservice. Vi har ellers handlet en sofa fra Bolia som ankom litt senere enn lovet og med en feil på den ene modulen. Her var Bolia raske med å sende oss en møbelreperatør som ordnet problemet. Så godt mulig at vi kommer til å handle fra Bolia igjen om de har et tilbud som passer. Vi har også handlet lamper fra danske Tendensshop og er veldig fornøyd med både vare og service. Å handle online er alltid en viss risiko og det kan bli en del ekstra arbeid, men siden utvalget er større og prisene ofte er betydelig bedre, kommer vi til å fortsette med å ta sjansen. Anbefaler å sjekke med Trustpilot først for å luke bort de mest useriøse aktørene. Må benytte sjansen til å si at du har en sjeldent inspirerende norsk interiørblogg :)! Jeg havner overraskende ofte her inne hos deg når jeg Googler både det ene og andre, mulig vi har litt av den samme alternative smaken her i Shabby chic-land ;) Gleder meg til å følge deg videre!

    SvarSlett
  6. Har aldri kjøpt møbler på nett, er noe emd det å se det i live først. Men man kan jo se noe i en butikk og så finne det mye billigere på nett. Men kanskje ikke hos Designdelicatessen da. Min netthandel-skrekkhistorie handler om firmaet shopping4net. Kunen skrevet en lang avhandling om det, men i korte trekk: vi bestilte en kniv, de sendte oss feil kniv. Vi returnerer kniven og får rett tilsendt. Og en regning på en mye høyere pris en nettsiden viser. Vi klager på regningen,men de opprettholder prisen. Prisen er på nettsiden er misvisende, men de påstår at den er rett. Vi bestrider kravet, de sender det til inkasso, noe du ikkee kan lovlig gjøre med et krav som er bestridt. Vi ringer, de ringer. Folk fra kundeservide ringer og snakker masse svada. Ingen forholder seg til det faktum at de på nettsiden viser kniven med en pris, men sender oss en regning på en høyere pris. Nettsiden blir i denen erpioden endret, slik at riktig pris vises til riktig kniv. Men fortsatt ingen innrømmelse om at de har feil. De opprettholder kravet. Vi betaler den opprinnelige prisen for kniven. De krever inn differansen på det høyere beløpet. Masse mas og kjas, uforskammede telefoner og mailer fra de,men vi gir oss ikke da vi vet vi har loven på vår side. Etter et halvt år hører vi ikke noe mer fra de. Ingen beklagelse.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!